Název předmětu | Lexicology and Lexicography |
---|---|
Kód předmětu | KAA/LEX1 |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 2 |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 4 |
Vyučovací jazyk | Angličtina |
Statut předmětu | Povinný, Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Náplň kurzu vychází z okruhů ke zkoušce z LESZ: 1. The English lexicon: differences between mental lexicon and dictionary. Size and structure, clues to mental lexicon. Basic units (lexeme, lexical unit/item, lemma, word, word forms). Learner's and unabridged dictionaries, structure of a dictionary entry. Core vocabulary, General Service List. 2. Syntagmatic relations in the lexicon. Compositionality. Open choice principle versus idiom principle. Syntactic properties of idioms. Idioms of decoding and idioms of encoding. Collocation and the ways of measuring its strength. Selectional restrictions, semantic anomaly. 3. Semantics. Semiotic triangle. Word meaning: descriptive (propositional) versus non-descriptive (non-truth conditional) meaning. Sense and reference, denotation, connotation, associations. Parametres of descriptive meaning, semantic features. Types of non-descriptive meaning and its treatment in dictionaries. Sentence meaning and entailment. 4. Paradigmatic lexical relations in terms of meaning relations. Complementaries and antonyms, converses and reversives. Absolute, propositional and near synonyms. Hyponym and hyperonym, hyponymy in terms of semantic features. Meronymy. Use of entailment for defining paradigmatic lexical relations. 5. Semasiological (linear and non-linear polysemy, homonymy) and onomasiological approach to lexicon (thesauri, lexical fields). Literal and non-literal meaning (metaphor, metonymy, synecdoche). Ambiguity and vagueness, tests for ambiguity. Change of lexical meaning: widening/narrowing of meaning, grammaticalization. Pejoration/elevation of lexical meaning.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení |
Kurz představuje hlavní témata, koncepty a terminologii potřebnou ke studiu anglické slovní zásoby.
- zvládnutí konceptů a terminologie z oblasti a) lexikálního plánu angličtiny i jeho struktury, b) lexikální sémantiky |
Předpoklady |
UJ00 Úvod do studia jazyka.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta, Písemný test
1. Prezence, domácí příprava - četba a vypracování Moodle kvízů. Studenti, kteří jsou do kurzu zapsáni poprvé, mohou z domácích kvízů při dosažení více než 80% získat až 8 bonusových bodů pro první pokus závěrečného testu. 2. Závěrečný test |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Angličtina se zaměřením na komunitní tlumočení a překlad minor (2019) | Kategorie: Filologické vědy | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Anglická filologie minor (2019) | Kategorie: Filologické vědy | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Anglická filologie maior (2024) | Kategorie: Filologické vědy | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): English Philology (2020) | Kategorie: Filologické vědy | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Anglická filologie (2019) | Kategorie: Filologické vědy | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Anglická filologie maior (2019) | Kategorie: Filologické vědy | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Anglická filologie (2015) | Kategorie: Filologické vědy | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Anglická filologie (2024) | Kategorie: Filologické vědy | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Anglická filologie (2015) | Kategorie: Filologické vědy | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Angličtina se zaměřením na komunitní tlumočení a překlad maior (2019) | Kategorie: Filologické vědy | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Angličtina se zaměřením na komunitní tlumočení a překlad (2019) | Kategorie: Filologické vědy | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Anglická filologie minor (2024) | Kategorie: Filologické vědy | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |