Předmět: British Literature 1800-1900

« Zpět
Název předmětu British Literature 1800-1900
Kód předmětu KAA/BRL1
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Jelínková Ema, Mgr. Ph.D.
  • Flajšarová Pavlína, doc. Mgr. Ph.D.
  • Livingstone David, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Kurz se věnuje následujícím tématům: - britské preromatické hnutí - britští romantici první a druhé generace - britská literární kritika a esejistika období romantismu - britský román v období romantismu - viktoriánská poezie - viktoriánská próza - viktoriánské drama - literární avantgarda Program a zkušební okruhy: 1. Pre-Romantic Literature a. Authors: Robert Burns, William Blake b. Reading: Burns: "To a Mouse" (1785), "A Red, Red Rose" (1794), Blake: The Songs of Innocence (1789), The Songs of Experience (1794) 2. First Generation Romantics a. Authors: William Wordsworth, Samuel Taylor Coleridge, Robert Southey b. Reading: Wordsworth: "Preface to Lyrical Ballads" (1798), "Lines Composed a Few Miles Above Tintern Abbey" (1798), Coleridge: "Kubla Khan" (1797), "Frost at Midnight" (1798), Southey: "The Battle of Blenheim" (1796) 3. Second Generation Romantics a. Authors: George Gordon, Lord Byron, Percy Bysshe Shelley, John Keats b. Reading: Byron: "She Walks in Beauty" (1814), Shelley: "Hymn to Intellectual Beauty" (1817), "Ozymandias" (1818), "Ode to the West Wind" (1820), Keats: "La Belle Dame sans Merci" (1819), "To Autumn" 1820) 4. Novel in the Romantic Period a. Authors: Jane Austen, Walter Scott, Mary Shelley b. Reading: Austen: Pride and Prejudice (1813), or Scott: Ivanhoe (1820), or Shelley: Frankenstein (1818) 5. Early Victorian Poetry a. Authors: Alfred Tennyson, Robert Browning, Elizabeth Browning b. Reading: Tennyson: "The Lady of Shalott" (1833), "The Lotos-Eaters" (1832), Browning: "My Last Duchess" (1842), Elizabeth Browning: Sonnets from the Portuguese 21, 22, 32, 43 (1850) 6. Early Victorian Novel a. Authors: Emily Bronte, Charlotte Bronte, Anne Bronte b. Reading: Emily Bronte: Wuthering Heights (1847), or Charlotte Bronte: Jane Eyre (1847), or Anne Bronte: The Tennant of Wildfell Hall (1848) 7. The "Condition of England" Novel a. Authors: Charles Dickens, Elizabeth Gaskell, William Makepeace Thackeray b. Reading: Dickens: "A Christmas Carol" (1843), or Gaskell: North and South (1855), or Thackeray: Vanity Fair (1848) 8. Later Victorian Poetry a. Authors: George Meredith, Dante Gabriel Rossetti, Christina Rossetti, Algernon Charles Swinburne, Matthew Arnold b. Reading: Meredith: "Modern Love" (1862), Rossetti: "The Blessed Damozel" (1850), Christina Rossetti: "Song" (When I am dead, 1862), Swinburne: "The Garden of Proserpine" (1866), Arnold: "Dover Beach" (1867), "The Scholar Gypsy" (1853) 9. Later Victorian Fiction a. Authors: George Eliot, Thomas Hardy b. Reading: Eliot: Silas Marner (1886), Hardy: Tess of d'Urbervilles 1891) 10. Victorian Drama a. Authors: Oscar Wilde, George Bernard Shaw (early plays) b. Reading: Wilde: The Importance of Being Earnest (1895), Shaw: Mrs. Warren's Profession (1895) 11. Victorian Gothic a. Authors: Robert Louis Stevenson, Bram Stoker, Oscar Wilde. Reading: Stevenson: The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1886), Stoker: Dracula (1897), or Wilde: The Picture of Dorian Gray (1890) 12. The Dawn of the Victorian Era a. Authors: Walter Pater, Oscar Wilde, Gerard Manley Hopkins, Ernest Dowson b. Reading: Pater: The Renaissance - Preface, Conclusion (1873), Hopkins: "God's Grandeur" (1877), "Spring and Fall" (1918, Dowson: "Cynara" (1899), Wilde: The Importance of Being Earnest (1895)

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Příprava na zápočet - 40 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 34 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
Výstupy z učení
*Upozorňujeme studenty, kteří si tento kurz zapisují, že pokud nebude kapacita dostatečná, přednost při přijetí bude dána těm, pro které je kurz specifikován jako povinný, tj. A kredit, a to bez ohledu na předzápis ve STAGu.* Cílem předmětu je seznámit studenty s hlavními vývojovými trendy a nejvýznamnějšími autory literatury britských ostrovů v 18. a 19. století. Kurz se věnuje analýze děl britských romantiků, viktoriánské literatury a literární avantgardy 90. let 19. století. Studenti se seznámí se všemi literárními žánry, pozornost se věnuje zejména poezii, esejistice a románu. Výuka je doplněna audiovizuálními ukázkami.
Absolvent kurzu získá: - přehled o zásadních vývojových trendech v britské literatuře 18. a 19. století, - znalost primární i sekundární literatury týkající se tohoto období, - porozumění vývoje literatury a hlavních žánrů na pozadí společenských a kulturních změn, - pochopení specifičnosti literárního zobrazení skutečnosti, - poznání souvislosti minulosti a přítomnosti zprostředkovávané literaturou, - ocenění významu kulturního dědictví, - osvojení si schopnosti pracovat s literární terminologií a zvládnutí bibliografické normy MLA, - zdokonalení dovednosti interpretovat text jako významovou strukturu, - zdokonalení dovednosti psát akademické eseje, - rozvinutí schopnosti odborné polemiky.
Předpoklady
Předpokladem pro přijetí do kurzu je úspěšné absolvování kurzu Úvodu do studia literatury, který Katedra anglistiky vyučuje.

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta, Písemný test

- četba zadané studijní literatury - rozbor textu - literárně-analytická esej na samostatně zvolené téma - studium a znalost primární i sekundární literatury zadané vyučujícím - úspěšné složení testu na konci semestru
Doporučená literatura
  • Abrams, M.H. The Norton Anthology of English Literature.
  • Carter, Ronald, and John McRae. (2001). The Routledge History of Literature in English: Britain and Ireland. London.
  • Rogers, Pat. (2001). The Oxford Illustrated History of English Literature. Oxford.
  • Sanders, Andrew. (2004). The Short Oxford History of English Literature. Oxford.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Anglická filologie minor (2019) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Anglická filologie maior (2024) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): English Philology (2020) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Anglická filologie (2019) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Anglická filologie maior (2019) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Anglická filologie (2015) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Anglická filologie (2024) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Angličtina se zaměřením na komunitní tlumočení a překlad (2019) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Anglická filologie (2015) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Anglická filologie minor (2024) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -