Vyučující
|
-
Peprník Michal, prof. PhDr. Dr.
-
Woock Elizabeth Allyn, Mgr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy semináře a zároveň první části zkoušky AL1Z 1. American Literature in the Colonial Period. Puritanism and its influence on American literature and culture (the main Puritan doctrines, rhetoric, genres). Literature of the American Revolution; Neoclassicism, Republicanism. Authors: John Smith, William Bradford, John Winthrop; Benjamin Franklin, Thomas Jefferson, H. St. John de Crevecoeur, The Federalist. 2. The Beginnings of National Literature and James Fenimore Cooper. Indian Captivity narratives, sketches, the novel and the romance, historical romance, the tradition of the Gothic novel, Pre-Romanticism and Sentimentalism, American Romanticism, primitivism, the picturesque and the sublime. Authors: Charles Brockden Brown, Washington Irving, J. F. Cooper 3. E. A. Poe as a Critic, Poet and Short Story Writer. The Neoclassical tradition, Romanticism, the Gothic novel tradition, horror vs. terror, the grotesque, the arabesque, origins of detective fiction. 4. Transcendentalism as a Romantic Movement: Its Origin, Objectives, Achievements and Failures Social Experiments, romantic individualism, the Sublime, concepts of Nature. Authors: R. W. Emerson, H. D. Thoreau, Margaret Fuller 5. The Abolitionist Movement and Anti-Slavery literature; African American Literature Folklore, novels, slave narratives, African American poetry in the 19th century. Authors: H. B. Stowe, Frederick Douglass, Joel Chandler Harris, Charles Wadell Chestnut, Paul Laurence Dunbar 6. Historical Romance in America. Authors: James Fenimore Cooper, Nathaniel Hawthorne Hawthorne's theory and practice of romance vs Cooper 7. Symbolic Realism: From Poe to Melville. Authors: Herman Melville 8. Walt Whitman, an American Bard and Founder of American Modern Poetry. Experiment in form and content, the poetic sequence, Whitman?s influence on other poets. 9. Emily Dickinson and Her Poetic Innovations: Tradition and Experimentation 10. Regionalism and Local Color. Authors: Bret Harte, Joel Chandler Harris, Kate Chopin 11. Realism and Mark Twain. Humor and Satire. Tall tales and folk culture. 12. Psychological Realism. New narrative techniques, experiments with the point of view. Authors: Henry James, Edith Wharton, Kate Chopin, Charlotte Perkins Gilman
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
- Domácí příprava na výuku
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 14 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 34 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Upozorňujeme studenty, kteří si tento kurz zapisují, že pokud nebude kapacita dostatečná, přednost při přijetí bude dána těm, pro které je kurz specifikován jako povinný, tj. A kredit a to bez ohledu na předzápis ve STAGu. Kurz je zaměřen na hlavní vývojové trendy a analýzu reprezentativních děl americké literatury 19.století. Cílem je rozvoj analytických a interpretačních schopností a hlubší porozumění vztahu textu a literárního i mimoliterárního kontextu (vztah textu k hlavním literárním směrům a ideovým proudům 19. století (romantismus, realismus, americký transcendentalismus) a literárním žánrům (autobiografie, narrative, esej, gotický román, romance, historical romance/román, črta, povídka). Studenti se blíže seznámí s klíčovými literárně estetickými termíny jako vznešeno, hrůza, malebno, groteskno, komično, ironie a satira.
- Porozumění vývoji americké literatury a hlavních žánrů v 19. století na pozadí společenských a kulturních změn - přehled o hlavních autorech a vývoji jejich tvorby v kontextu soudobých literárních a kulturních směrů - pochopení specifičnosti literárního zobrazení skutečnosti - poznání souvislosti minulosti a přítomnosti zprostředkovávané literaturou - osvojení schopnosti pracovat s literární terminologií - zdokonalení dovednosti interpretovat text jako významovou strukturu - rozvinutí schopnosti odborné polemiky
|
Předpoklady
|
Znalost základní literární terminologie, kterou studenti získají v kursu Úvod do literatury UL00.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Písemná zkouška
- 5 krátkých testů ověřujících znalost textů (prostředí /místo a čas/, hlavní a vedlejší postavy, fabule a syžet) - píše se v hodině. Je třeba napsat úspěšně čtyři testy z pěti. - Přítomnost a aktivní účast v seminářích (max. 2 absence) - Dobrá znalost textů (všechny textu na programu kurzu je třeba mít přečtené a je třeba se v nich důkladně orientovat), neznalost textu se hodnotí jako absence.
|
Doporučená literatura
|
-
Abrams, M.H. (2009). A Glossary of Literary Terms. Boston.
-
Gray, Richard. (2011). A History of American Literature. Malden.
-
Hart, James D. (1995). The Concise Oxford Companion to American Literature. New York.
-
Lauter, Paul, ed. (2008). The Heath Anthology of American Literature. 6th. ed.. Boston.
-
Peprník, Michal. Topos lesa v americké literatuře.
-
Russ, Castronovo, ed. (2012). The Oxford Handbook of Nineteenth-Century American Literature. New York.
|