Vyučující
|
-
Mitáš Josef, prof. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
V rámci předmětu budou relaizována následující témata: Podmínky prostředí a kinantropologie Mezinárodní přístup k výzkumu v monitoringu PA a prostředí GIS v hodnocení podmínek prostředí a PA Pohybová aktivita Pohybová inaktivita Sedavé chování Monitoring krokoměry Monitoring akcelerometry a GPS Monitoring dotazníková šetření Monitoring databáze Vlastní monitoring PA Vlastní monitoring PA Zpětná vazba v monitoringu PA
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Laborování
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je představit důležité aspekty hodnocení životního stylu běžné populace z hlediska podmínek prostředí a monitoringu pohybové aktivity a inaktivity. Důležitým aspektem je praktický dopad výzkumu na komunitu a veřejné zdravotnictví. V předmětu se upřesní vztahy mezi prostředím a řízením volnočasových aktivit. Budou popsány a detekovány subjektivní a objektivní metody monitoringu PA a prostředí a vysvětleno jejich využití zejména v kvantitativním výzkumu. Součástí předmětu bude praktická aplikace výzkumných technik při sledování vlastní PA, která slouží k pochopení a schopnosti použití monitorovacích technik studenty v běžné praxi. Aplikace výzkumu a zpětná vazba pro vizualizaci výsledků monitoringu včetně schopnosti data vysvětlit umožní studentům pochopit význam monitoringu PA při hledání úspěšných strategií v řízení volnočasových PA, výzkumu a tématech souvisejících s veřejným zdravotnictvím.
Po absolvovaní tohoto předmětu by student měl být schopen: Porozumění a práce s pojmy: obec, komunita, podpora pohybové aktivity, výzkum ve volnočasových aktivitách, význam prostředí v pohybové aktivitě a životním stylu, výzkum a jeho realizace, výzkumné metody. Porozumět východiskům pro řešení preventivních programů pohybové aktivity v podmínkách prostředí. Pochopit roli a význam pohybové aktivity ve společnosti v souvislosti s rostoucí prevalencí tzv. civilizačních onemocnění.
|
Předpoklady
|
Předpokladem pro absolvování a splnění požadavků je absolvování předchozího stupně vzdělání s obecným základem z předmmětů rekreologie, sociokulturní kinantropologie, metodologie a statistika.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce, Písemný test
1. Aktivní účast ve výuce 80% 2. PPT prezentace na zvolené téma 3. Seminární práce na zadané téma 4. Praktické využití monitorovacích metod při sledování vlastní PA 5. Závěrečná zkouška
|
Doporučená literatura
|
-
Brown, D. R., Heath, G. W., & Martin, S. L. (2010). Promoting physical activity: a guide for community action. Champaign, Ill: Human Kinetics.
-
Commission of European Communities. (2007). White paper on A Strategy for Europe on Nutrition, Overweight and Obesity related health issue. Brussels.
-
Commission of European Communities. (2007). White paper on Sport. Brussels.
-
World Health Organization. (2004). ). Global strategy on diet, physical activity and health. Geneva.
-
World Health Organization. (2007). ): Steps to health. A European framework to promote physical activity.. Copenhagen.
-
World Health Organization. (2010). Global recommendations on physical activity for health. Geneva.
-
World Health Organization. (2000). Obesity: Preventing and managing the global epidemic. Geneva.
-
World Health Organization. (2006). Physical activity and health in Europe: Evidence for action. Copenhagen.
-
World Health Organization. (2006). Promoting physical activity and active living in urban environments: The role of local governments. Copenhagen.
|