Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Kurs sestává ze dvou vzájemně se prolínajících části. První část je více sebezkušenostní a směřuje k interpretační a expresivní kompetenci při užívání narativních prostředků utváření významu, jako jsou symbol, metafora, příběh, paradox a žánr, styl ad. Účastníci se budou na zvoleném materiálu učit používat různé "styly tvůrčího porozumění", a také různé expresivní prostředky. Ve druhé části budou ukázány některé vzorové psychologické výzkumy, kde je analýza a intepretace provedena z hlediska narativního přístupu (žánry resilience u seniorů, "life authorship" v transformaci/krizi středního věku, zdroje resilience u bývalých uživatelů pervitinu, druhy náboženské/spirituální zkušenosti ad.). Pozornost je věnována také užívání symbolů, metafor, paradoxů, narativních žánrů ad. v psychoterapeutických přístupech (narativní, hlubinná a gestalt terapie).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Narativní přístup v kvalitativním výzkumu /interpretační seminář/ Kurs sestává ze dvou vzájemně se prolínajících části. První část je více sebezkušenostní a směřuje k interpretační a expresivní kompetenci při užívání narativních prostředků utváření významu, jako jsou symbol, metafora, příběh, paradox a žánr, styl atd. Účastníci se budou na zvoleném materiálu učit používat různé "styly tvůrčího porozumění", a také různé expresivní prostředky. Ve druhé části budou ukázány některé vzorové psychologické výzkumy, kde je analýza a intepretace provedena z hlediska narativního přístupu (žánry resilience u seniorů, "life authorship" v transformaci/krizi středního věku, zdroje resilience u bývalých uživatelů pervitinu, druhy náboženské/spirituální zkušenosti ad.). Pozornost je věnována také užívání symbolů, metafor, paradoxů, narativních žánrů ad. v psychoterapeutických přístupech (narativní, hlubinná a gestalt terapie).
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Písemná práce plus pohovor nad písemnou prací. V písemné práci bude student na základě výuky předmětu interpretovat data, text či artefakt podle předepsaného schématu.
|
Doporučená literatura
|
-
Soubor textů a PP presentací, které budou k dispozici na moodle předmětu.
-
Chrz, V., Čermák, I. (2011). Interpretace v narativním přístupu. Teorie vědy/Theory of science: časopis pro mezioborová zkoumání vědy, 33(3), 415-443..
-
Chrz, V. (2007). Možnosti narativního přístupu v psychologickém výzkumu. Praha, PsU AV ČR..
-
Chrz, V. (2013). Podoby a formy exprese. In: Slavík, J., Chrz, V., Štech, S. (eds.) Tvorba jako poznávání. Praha: Karolinum, s. 249-317..
-
Říháček, T., Čermák, I., Hytych, R. a kol. (2013). Kvalitativní analýza textu: čtyři přístupy. Brno, MU..
|