Kurz představí vědecký status fenomenologických přístupů ve výzkumu, s aplikací zejm. do oblasti psychologie zdraví. Východiskem je fenomenologie (Husserl, Heidegger) a hermeneutická teorie interpretace (Schleiermacher, Gadamer, Ricoeur, Merleau-Ponty) a fenomenologicky a existencialisticky orientovaná psychologie (Boss, Binswanger, Rezek..). Studenti se seznámí s principy kvalitativního vědeckého poznávání s důrazem na fenomenologický modus vědění. Vybudují si základní konceptuální rámec tvořený významem, subjektivitou, intersubjektivitou, kontextem, apod. Důraz bude položen zejména na interpretativní fenomenologickou analýzu (IPA). IPA je přístupem, který se snaží porozumět žité zkušenosti a tomu, jak účastníci výzkumu utvářejí význam (dávají smysl) své zkušenosti. Účelem IPA výzkumu jsou pak interpretace významů, které má žitá zkušenost pro participanty. IPA je idiografický přístup zaměřený na detailní a důkladnou analýzu jednoho nebo více případů. Především pak bude IPA pojednána jako výzkumný postup či metoda s důrazem na formulaci výzkumného problému, výzkumných otázek, tvorby výzkumného souboru a dat, analýzy dat, interpretaci a zajišťování validity výzkumného procesu a psaní výzkumné zprávy. Dílčím cílem je osvojení si základů jiných komplexních fenomenologických výzkumných postupů (např. deskriptivní fenomenologická metoda podle A. Giorgiho, nebo fenomenologický výzkum podle C. Moustakase, apod.). Zde se předpokládá prohloubení znalosti konkrétních principů a procedur fenomenologického poznávání jako je uzávorkování, fenomenologická redukce, horizontalizace, epoché, intuitivní poznávání, intence apod.
|