Předmět se bude zabývat souvislostí emocí, sociálních determinant a zdraví. Skutečnost, že emoce a zdraví spolu úzce souvisejí, je známá a obecně dobře přijímaná, ačkoliv mechanismy vzájemného vlivu nejsou doposud přesně popsány. Afektivní procesy jsou v psychologii zdraví považovány za zdravé reakce jedince na situace a děje, které mají potenciál být hrozbou nebo benefitem pro jeho zdraví. To, co lze na druhou stranu hodnotit a posuzovat na kontinuu zdravé - nezdravé, jsou především způsoby nakládání a práce s těmito jevy, zvláště pak s emocemi. Práce s emocemi, regulace emocí, je velmi komplexním procesem ovlivňování intenzity (např. ve smyslu snižování, zvyšování, udržování, změny) a valence (pozitivity, negativity) emočního prožitku, včetně iniciace / selekce / eliminace emočního prožitku a expresivně-behaviorální reakce / aktivity (Gross, 1998). Předmět bude věnovat pozornost emocím, prožívání emocí a jejich regulaci, fenomenologii emocí a mýtům v oblasti emocí. Regulace emocí celkově velmi úzce souvisí s tím, jak jsou emoce v našem sociokulturním prostředí konstruovány. Obecně nízká schopnost regulovat emoce, ať už ve smyslu inadekvátní suprese (potlačení) či exprese (projev) emocí, bývá pokládána za indikátor psychopatologického chování a obtíže v práci s emocemi jsou spojovány s méně optimálním duševním i tělesným zdravím. Emoční "dysregulace" ukazuje na maladaptivní způsob nakládání s emocemi např. v souvislosti s agresivitou, poruchami chování) či zneužívání drog či farmak. Budou zprostředkovány vybrané souvislosti práce s emocemi a zdravím a rovněž aplikační potenciál vědeckých poznatků v sociálních vědách.
|