Vyučující
|
-
Tótová Nika, Mgr. DiS.
-
Pavelková Jaroslava, doc. RNDr. CSc.
-
Gábová Kristýna, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Profesní role a principy spolupráce v multioborovém a multikulturním prostředí, postmoderní myšlení. - Zájem klienta v různých kontextech. - Systém státní správy a samosprávy, sítě veřejných služeb, hodnocení kvality sociální práce. - Inovativní a reformní pojetí sociální práce, participativní přístup, dobrovolnictví, ekologie a udržitelnost. - Systémové teorie a přístupy v sociální práci úkolový přístup, individuální plánování. - Specifika práce s rodinou, s pacientem v zdravotnických zařízeních, ve vzdělávacích zařízeních. Semináře - Kazuistický seminář - přístup zaměřený na řešení u konkrétních případů. - Kazuistický seminář - konkrétní případy s využitím inovací. - Kazuistický seminář - konkrétní případy s klinické sociální práce. - Diskuze: možnosti sociálního podnikání, tvorba projektů a práce s komunitou.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu Teorie a metody sociální práce 2 je poskytnout studentům získat znalosti v oblasti teorií a metod sociální práce, zejména v širším kontextu v oblastech multikulturality, systémů státní a veřejné správy, specifických situací práce s klienty, které vyžadují spolupráci multidisciplinárních týmů. Studenti se naučí aplikovat inovativní a reformní pojetí sociální práce, participativní přístup, včetně dobrovolnictví, ekologie a udržitelnosti. Součástí výuky je i rozvoj kompetencí v oblasti poskytování sociální práce rodině, pacientům ve zdravotnických zařízeních, ve vzdělávacích zařízeních. V rámci seminářů si studenti osvojí otázky spojené s konkrétními případy poskytování sociální práce klientovi (přístup zaměřený na řešení konkrétních případů, např. klinické sociální práce, včetně využití inovací). Diskutovány jsou možnosti sociálního podnikání, tvorba projektů a práce s komunitou.
Výstupní kompetence studenta - Chápe profesní role a principy spolupráce v multioborovém a multikulturním prostředí; - reflektuje postmoderní myšlení v rámci poskytování sociální práce; - respektuje zájem klienta v různých kontextech poskytování sociální péče; - orientuje se v systému státní správy a samosprávy, sítě veřejných služeb a hodnocení kvality sociální práce; - rozumí inovativnímu a reformnímu pojetí sociální práce, participativnímu přístupu, dobrovolnictví; - disponuje znalostmi ze systémové teorie a přístupy v sociální práci (úkolový přístup), včetně individuální plánování; - dokáže aplikovat do praxe specifika práce s rodinou, s pacientem v zdravotnických zařízeních, ve vzdělávacích zařízeních; - získá představu o možnosti sociálního podnikání, včetně tvorby projektů.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
ISZ/PSTM1
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
80 % docházka + závěrečný test Studenti se specifickými vzdělávacími potřebami budou mít požadavky na ukončení předmětu přizpůsobené druhu znevýhodnění. Úprava požadavků se tak může týkat prodloužení času v případě písemných testů a písemných prací, modifikace bodového hodnocení v písemných pracích, případně úprava učebny a potřebných studijních pomůcek.
|
Doporučená literatura
|
-
BALÁŽ, R., & MUSIL, L. Faktory bránící dosahování oborových zájmů sociální práce. Sociální Práce / Sociálna Práca, 2016..
-
BALÁŽ, R. Možnosti dosahování oborových zájmů sociální práce v organizacích zaměstnávajících sociální pracovníky. Sociální Práce / Sociálna Práca, 2015..
-
BAUM, D. et al. Výzkumné metody v sociální práci. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2014..
-
BLOCK, W. Core Social Work: International Theory, Values and Practice. Jessica Kingsley Publishers, 2012..
-
DUNK-WEST, P., VERITY, F. Practising Sociol Work Sociologically: A theoretical approach for New Times. Red Globe Press, 2018..
-
HOWE, D. A Brief Introduction to Social work Theory. Palgrave McMillan. Hampshire: Basingstoke, 2009..
-
JANEBOVÁ, R. Teorie a metody sociální práce ? reflexivní přístup. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014..
-
MATOUŠEK, Oldřich a kol. Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál, 2013..
-
MUSIL, L. Challenges of postmodern Institutionalization for Education in Social Work. In Matulayová, T., Musil, L. (eds.). Social Work, Education and Prostmodernity. Theory and Studies in selected Czech, Slovak and Polishissues. Liberec: TU Liberec, 2013..
-
MUSIL, L. Identita oboru/profese sociální práce. In Matoušek O. a kol. Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál, 2013..
-
NAVRÁTIL, P. Reflexivní posouzení v sociální práci s rodinami. Brno: Munipress, 2014..
|