Vyučující
|
-
Švýcarská Carmen, Mgr.
-
Tavel Peter, prof. Ing. Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- pojetí profesionálního růstu - stadia, charakteristiky procesu, mentoring - andragogický model učení, - cíle a zaměření supervize, specifika potřeb v různých zařízeních, - modely a druhy supervize, vztah supervizora a supervizantů, společný cíl, důvěra, bezpečí, - dynamika skupinové supervize - členství ve skupině, kontrakt a další dohody, dodržování prvků skupinové práce, - procesy skupinové supervize: příprava, zahájení, plánování, výběr tématu a metody, realizace, hodnocení a zakončení, - ohniska zaměření supervizního procesu, pracovník a jeho práce s klientem, použité strategie, - vztah supervidovaného a klienta, profesní identita, vztahy v pracovních týmech, - uzavírání supervizního kontraktu, nácvik přípravy, vyjednávání a obsah, - nácvik skupinové supervize: příprava, zahájení, plánování, témata, metoda, hodnocení, zakončení, - nácvik rozhovoru s klientem: strategie, reflexe vztahu, diskuse nad etickými postoji a hodnotami, - nacvičování technik supervizní práce ve skupině: modelování témat pomocí předmětů, využití audio nebo video záznamu, přehrání situace, Bálintovské skupiny, práce v malých skupinách nebo ve dvojicích, edukativní prvky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Studenti budou seznámeni s využitím supervizí jak v pracovním, tak osobním životě, jejími metodami a vedením. Využitelností supervize a jejími nezbytnými teoretickými základy a právními normami. Zároveň bude probíhat praktický nácvik supervize ve skupině.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Aktivní účast na seminářích. Studenti se specifickými vzdělávacími potřebami budou mít požadavky na ukončení předmětu přizpůsobené druhu znevýhodnění. Úprava požadavků se tak může týkat prodloužení času v případě písemných testů a písemných prací, modifikace bodového hodnocení v písemných pracích, případně úprava učebny a potřebných studijních pomůcek.
|
Doporučená literatura
|
-
BAŠTECKÁ, Bohumila, ČERMÁKOVÁ, Veronika, KINKOR, Milan, Týmová supervize. Teorie a praxe. Praha: Portál, 2015..
-
BROŽA, Jiří. Supervize v adiktologické praxi. Praha: Triton, 2009..
-
HAVRDOVÁ, Zuzana, HAJNÝ, Martin a kol. Praktická supervize. Praha: Galén, 2008..
-
HAWKINS, Peter, SHOHET, Robin. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2016..
-
KADUSHIN, Alfred, HARKNESS, Daniel. Supervision in social Work. New York: Columbia University Press, 2014..
-
KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2000..
-
MAROON, Istifan, MATOUŠEK, Oldřich, PAZLAROVÁ, Hana. Vzdělávání studentů sociální práce v terénu. Praha: Karolínum, 2007..
-
VENGLÁŘOVÁ, Martina a kol. Supervize v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing, 2013..
|