Vyučující
|
-
Navrátilová Veronika, Mgr.
-
Tavel Peter, prof. Ing. Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednáškové bloky budou zaměřené na témata: - obecný úvod do studia sociologie - sociologie rodiny - sociologie medicíny - sociální jednání - deviantní jednání Seminární část výuky bude založená na samostatné práci studentů s odborným textem a následné společné diskusi. Studenti si na základě četby zvoleného textu (výběr ze 3 možností) připraví odpovědi na zadané otázky, které v rámci druhého výukového dne odprezentují a prodiskutují s ostatními. Zpracování úkolů (otázek) a zapojení do diskuze bude zohledněno v celkovém hodnocení studentů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Předmět uvádí do sociologie prostřednictvím vybraných témat (sociologie rodiny, sociologie medicíny a sociální a deviantní jednání). Student porozumí vybraným základním sociologickým pojmům a na základní úrovni se seznámí s některými otázkami aplikované sociologie. Budou mu tak poskytnuty základní informace o sociologii, jejích přístupech a předmětu zájmu. Hlavní cíle: Znát a umět vysvětlit pomocí obecných definic i konkrétních příkladů základní sociologické pojmy, teorie a vybraná data k probíraným rámcovým tématům.
Studenti porozumí vybraným základním sociologickým pojmům a na základní úrovni se seznámí s některými otázkami aplikované sociologie (konkrétně sociologie rodiny a medicíny a dále s problematikou sociálního a deviantního jednání). Po absolvování předmětu by měli studenti znát a umět vysvětlit (pomocí obecných definic i konkrétních příkladů) základní sociologické pojmy, teorie a vybraná data k probíraným rámcovým tématům.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Písemný test
- Účast na blokové výuce - Pročtení zvoleného odborného textu (výběr jedné ze 3 možností) a zpracování odpovědí na zadané otázky, aktivní účast v navazující diskusi. - Absolvování testu Studenti se specifickými vzdělávacími potřebami budou mít požadavky na ukončení předmětu přizpůsobené druhu znevýhodnění. Úprava požadavků se tak může týkat prodloužení času v případě písemných testů a písemných prací, modifikace bodového hodnocení v písemných pracích, případně úprava učebny a potřebných studijních pomůcek.
|
Doporučená literatura
|
-
DISMAN, Miroslav. (2014). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum..
-
GIDDENS, Anthony. (2000). Sociologie. Praha: Argo..
-
Huff, Darrell. Jak lhát se statistikou..
-
JANDOUREK, Jan. (2010). Čítanka sociologických klasiků. Praha: Grada..
-
MACIONIS, John, PLUMMER, Ken. (2013). Sociology. Harlow: Pearson Education..
-
MAREŠ, Petr. (1999). Sociologie nerovnosti a chudoby. Praha: Sociologické nakladatelství..
-
MOŽNÝ, Ivo. (2002). Sociologie rodiny. Praha: Sociologické nakladatelství..
-
SAK, Petr a KOLESÁROVÁ, Karolína. (2012). Sociologie stáří a seniorů. Praha: Grada..
|