Cílem předmětu je pochopení a procvičení postupů používaných při tvorbě a zavádění sociálních inovací v pojetí pozitivní sociální změny. Absolventi by měli být schopni aplikovat osvojené postupy do tvorby samostatných inovačních projektů, strategického plánování, ale i do běžné socio-ekonomické praxe (plánování a rozhodování) při vyhodnocování alternativních rozvojových variant. Měli by rovněž být schopni identifikovat inovační příležitosti, jejich případné překážky a vhodné způsoby podpory ve vlastních činnostech a v činnostech dalších subjektů. V neposlední řadě by díky uváděným příkladům měli absolventi pochopit různorodost inovačního procesu a jeho ekonomických a sociálních efektů a být schopni identifikovat možnosti jejich maximalizace v organizaci a v realizovaných intervencích (projektech) sociální změny. Předmět je rozdělen do tří tematických bloků: 1. Sociální inovace: design a aplikace - Postupy pro jednotlivé fáze tvorby a zavádění inovací - aplikace nástroje lean canvas pro sociální inovace, fáze: strategie, explorace, ideace, zavedení do praxe, např. inovační matice (identifikace priorit inovace), seznam nápadů (zahrnutí do tvůrčího a rozhodovacího procesu), mapa empatie klientů/zákazníků, blueprint inovace (klíčové prvky inovační aktivity), hodnocení pro pitching inovace, testování validace (experiment card), kolaborativní vývoj inovace a její testování, mapa inovační mise, projekce životaschopnosti nápadu, validační rozhovory, validita a technická realizovatelnost inovace, oponentní myšlení, brainstormingové karty, brainwriting, how-now-wow matrix, inovační proces (pipeline), jeho fáze a přechod mezi fázemi, experiment picker (testování inovace), pitching canvas (prezentace inovace). - Human centred design: specifická aplikace designu inovace, která se soustřeďuje na detailní identifikaci potřeb a specifik klientů a na jejich základě šije na míru vytvářené řešení. 2. Inovační sociální organizace - Charakteristiky organizace, které podporují její proinovační a proaktivní zaměření - management zaměřený na výsledky (efektivnost a efektivita), využití expertních znalostí pro teorii (sociální) změny, znalostní síťování/sociální kapitál organizace, evaluace výkonnosti jako nástroj strategického řízení, identifikace a využití inovačních příležitostí. 3. Sociální impakt inovací - Měření a analýza sociálního impaktu inovačních intervencí (projektů) na úrovni znevýhodněných cílových skupin (klientů), lokalit a regionů, vypovídací hodnota měření impaktu a její omezení, konkurenceschopnost organizace při soutěži o zdroje/klienty založená na dosahovaném a prokazovaném impaktu.
|
-
Časopis: Stanford Social Innovation Review.
-
Databáze sociálních inovací vytvořené v rámci mezinárodních výzkumných a grantových projektů (zejména UK, USA, Kanada) a v platformě SIMPAKT..
-
Metodiky projektu SIMPAKT: sociální inovace/pozitivní sociální změna, inovační organizace/sítě, inovační intervence (projekty), měření znevýhodnění, vytvářené v období 2017-2021..
-
Toolkity platforem Board of Innovation, IDEO, NESTA, Collective Impact, projektu SIMPAKT..
|