|
Vyučující
|
-
Novák Lukáš, Mgr. et Mgr.
-
Heveri Martin, Mgr.
-
Tavel Peter, prof. Ing. Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
OKRUHY A OTÁZKY OBECNÉ PSYCHOPATOLOGIE ÚVOD Tento kurz Vám poskytne přehled o klíčových tématech: 1. hraniční zóny psychopatologie, 2. obecná psychopatologie 3. vybrané kapitoly speciální psychiatrie. 4. Obecná psychopatologie Vědomí a jeho poruchy (kvantitativní a kvalitativní změny) Orientace a její poruchy Vnímání a jeho poruchy (iluze, halucinace, gnostické a psychosenzorické poruchy) Emoce a jejich poruchy (afekt, nálady, vyšší city, struktura emocí) Pozornost a její poruchy Paměť a její poruchy (kvantitativní a kvalitativní změny) Myšlení a jeho poruchy (forma a obsah myšlení) Inteligence a její poruchy Pudy a jejich poruchy Vůle, jednání a jejich poruchy Osobnost a její poruchy 5. Vybrané kapitoly z psychiatrie Organické duševní poruchy (demence, deliria, další poruchy) Poruchy spojené s užíváním psychoaktivních látek (intoxikace, závislost, abstinenční syndrom, psychotické stavy) Schizofrenie a psychotické poruchy (schizofrenie, akutní psychózy, schizoafektivní porucha, trvalé bludy) Poruchy nálady (mánie, deprese, bipolární porucha, perzistentní poruchy nálady) Neurotické, stresové a somatoformní poruchy (úzkosti, OCD, reakce na stres, disociace, somatoformní poruchy) Syndromy spojené s fyziologickými poruchami (poruchy příjmu potravy, poruchy spánku, další behaviorální syndromy) Poruchy osobnosti a chování dospělých (specifické a smíšené poruchy osobnosti, impulzivní poruchy) Poruchy sexuality (sexuální dysfunkce, poruchy identity, poruchy preference a vývoje)
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
nespecifikováno
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními okruhy z oblasti psychologie a psychopatologie, které mohou následně využít ve své praxi sociálního pracovníka.
Studenti získají způsobilost v rozpoznávání příčin a znaků duševních poruch. Budou se orientovat v základech léčby a diagnostiky základních psychopatologických stavů. Témata budou maximálně provázána s praxí a z prostoru k diskusi budou mít studenti možnost načerpat také praktické dovednosti při práci s klienty s duševní poruchou.
|
|
Předpoklady
|
Bez předchozích předpokladů a podmínek.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Aktivní účast na seminářích a splnění testu na 70 %.
|
|
Doporučená literatura
|
-
KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. 5. vyd. Praha: Portál, 2006. 147 s. ISBN 80-7367-181-6..
-
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Pozitivní psychologie. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. 200 s. ISBN 80-7178-835-X..
-
MATOUŠEK, Oldřich a kol. Základy sociální práce. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. 312 s. ISBN 80-7178-473-7..
-
MELGOSA, Julián. Zvládni svůj stres! 1. vyd. Praha: Advent-Orion, 1997. 190 s. ISBN 80-7172-240-5..
-
MÍČEK, Libor. Duševní hygiena. 1. vyd. Praha: SPN, 1984. 207 s. 14-400-84..
-
Mikoška, P., & Novák, L. 2017. Jak současná věda objevuje empatii: transdisciplinární pohled na klíč k lidské duši. Pavel Mervart..
-
SODERFELDT, M., SODERFELDT, B. & WARG, L. E. 1995. BURNOUT IN SOCIAL-WORK. Social Work, 40, 638-646..
-
WILKINS, D. 2015. Balancing Risk and Protective Factors: How Do Social Workers and Social Work Managers Analyse Referrals that May Indicate Children Are at Risk of Significant Harm. British Journal of Social Work, 45, 395-411 a 325-347..
-
MELGOSA, Julián. Zvládni svůj stres! 1. vyd. Praha: Advent-Orion, 1997. 190 s. ISBN 80-7172-240-5. .
-
Orel, M. a kol. Psychopatologie, nauka o nemocech duše. Praha. 2020.
|