Vyučující
|
-
Tavel Peter, prof. Ing. Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Maliňáková Klára, Mgr. Ph.D.
-
Meier Zdeněk, Mgr. Ing. Ph.D.
-
Mikoška Petr, Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Krtek Arnošt, Mgr. Bc. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
V přednáškových blocích v rámci předmětu se budete věnovat: 1. hlubinné psychoterapii jungovské a adlerovské 2. dynamické a interpersonální psychoterapii 3. humanistickým přístupům v psychoterapii 4. behaviorální psychoterapii 5. racionálním, kognitivním a kognitivně-behaviorálním přístupům v psychoterapii 6. tělesně zaměřené psychoterapii 7. komunikačním přístupům v psychoterapii 8. existenciálním přístupům 9. eklektickým a integrativním přístupům 10. praktickým nácvikům vedení rozhovorů v konkrétním směru
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Student bude konkrétněji seznámen s různými metodami psychoterapie a jejími využitelnostmi v praxi na základě konkrétních příkladů. Zároveň bude mít přehled o o jiných metodách psychoterapie, které jsou již svým pojetím specifické. Představení základních psychoterapeutických směrů.
znát základy Freudovské analýzy - schopnost popsat další vývoj psychoanalýzy v egopsychologii Hartmanové a Mahlerové - rozumět principu Kohutovy selfpsychologie - umět vysvětlit Bowlbyho teorii vztahové vazby - umět popsat terapeutické cíle jungovské a adlerovské hlubinné psychoterapie - schopnost vysvětlit specifika jungovské a adlerovské hlubinné psychoterapie - znát principy dynamické psychoterapie v pojetích Horneyové, Sullivana, Alexandera, Mjasiščeva a Klermana s Weissmanovou - znát základní principy Maslowovy a Bugentalova humanistické psychologie - umět popsat přístup rogersovské psychoterapie - schopnost vysvětlit teoretická východiska tvarové (gestalt) terapie - umět popsat tělesně zakotvené prožívání - znát základní principy psychoterapie zaměřené na emoce - umět vysvětlit principy behaviorální terapie - popsat metody wolpeovského a skinnerovského podmiňování - znát teoretická východiska výkladu poruch - umět vysvětlit Bandurovu teorii sociální učení - umět definovat racionální, kognitivní a kognitivně-behaviorální terapii - umět vysvětlit Reichovu "analýzu charakteru" - znát hlavní principy Grofovy transpersonální psychoterapie - umět popsat Mindellovu na proces orientovanou psychoterapii - vysvětlit základy Frýbovy satiterapie - znát hlavní principy Lowenova bioenergetiky - umět vysvětlit principy transakční analýzy - znát základy strukturní psychoterapie - umět popsat strategickou a systemickou psychoterapii - umět definovat Binswangerovu a Bossovu daseinsanatýzu - znát východiska Franklovy logoterapie - schopnost popsat principy Glasserovy realitní terapie - blíže popsat přístupy Lazaruse, KBT, Norcrosse a Prochasky, Längleho a Knoblochových
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
ISZ/PSPP1
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Účast min. 50 % a ukončení předmětu ústní prezenční zkouškou, která je podmíněna úspěšně složeným zápočtovým testem. Studenti se specifickými vzdělávacími potřebami budou mít požadavky na ukončení předmětu přizpůsobené druhu znevýhodnění. Úprava požadavků se tak může týkat prodloužení času v případě písemných testů a písemných prací, modifikace bodového hodnocení v písemných pracích, případně úprava učebny a potřebných studijních pomůcek.
|
Doporučená literatura
|
-
KRATOCHVÍL S. Základy psychoterapie. 5.vyd. Praha: Portál, část II, 2006..
-
LANGMEIER, J., BALCAR, K., ŠPITZ, J. Dětská psychoterapie. 2. vyd. Praha: Portál, 2000..
-
PROCHASKA, J. O., NORCROSS, J. C. Psychoterapeutické systémy. Praha: Grada, 1999..
-
ŘÍČAN, P., KREJČIŘOVÁ, D. a kol. Dětská klinická psychologie. 4. vyd. Praha: Grada, 2006..
-
VYMĚTAL, J. a kol. Obecná psychoterapie. 2. vyd. Praha: Grada, 2004..
|