Vyučující
|
-
Hašto Jozef, prof. MUDr. Ph.D.
-
Fojtíček Martin, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Nové možnosti a trendy v psychiatrii - úvod Přehled stavu péče o duševní zdraví v Evropě a ČR, de/institucionalizace a management změny v systému Od psychiatrie k péči o duševní zdraví, lidskoprávní tématika, destigmatizace Na člověka orientovaný přístup, tradiční role pacienta a role člověka v moderním systému péče o duševní zdraví Na silné stránky zaměřený přístup, orientace na řešení Zotavení jako (možné) nové paradigma v péči o duševní zdraví Práce s jazykem v péči o duševní zdraví Zapojení osob s vlastní zkušeností s duševním onemocněním do systému péče o duševní zdraví
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenta se systémem péče o duševní zdraví v celé jeho šíři. Nabídnout inspirativní pohledy na nové možnosti v rámci tohoto systému, zejména změny v pohledu na věci a situace a v přístupu k nim, a tím je uschopnit k porozumění potřebě paradigmatické změny systému péče o duševní zdraví. Studentům jsou předloženy filosofické, sociologické a lidskoprávní koncepty, které spolukonstituují systém péče o duševní zdraví v naději, že jejich osvojením a aplikací v jejich profesním životě přispějí ke změnám systému péče o duševní zdraví v ČR tak, aby příležitosti lidí s duševním onemocněním v naší společnosti byly vyrovnány s ostatními tak, jak nás k tomu zavazuje například Úmluva OSN o právech lidí se zdravotním znevýhodněním.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Vlastní text přiměřeného rozsahu (3-5 stran A4) a úrovně (!?!), který rozpracovává libovolné téma přednášky například formou: úvahy nad možností aplikace do vlastní profesní praxe podrobnější analýzy stavu v ČR, případně v konkrétní instituci nebo službě projektového záměru na změny v konkrétní oblasti, službě, zařízení popisu (osobně zažitého) příkladu dobré praxe za zahraničí nástroje přispívajícího ke změně postojů pracovníků inovativním směrem v duchu obsahu předmětu apod. Vyučující si vyhrazují možnost doplňujících otázek k zaslanému textu. Předmětem hodnocení jsou kromě textu samotného i odpovědi na tyto otázky. Texty poté nasdílíme a budou pro inspiraci k dispozici celé studijní skupině. Studenti se specifickými vzdělávacími potřebami budou mít požadavky na ukončení předmětu přizpůsobené druhu znevýhodnění. Úprava požadavků se tak může týkat prodloužení času v případě písemných testů a písemných prací, modifikace bodového hodnocení v písemných pracích, případně úprava učebny a potřebných studijních pomůcek.
|
Doporučená literatura
|
-
Davidson. (2017). Praktický průvodce praxí orientovanou na zotavení. Praha: Psychiatrická nemocnice Bohnice..
-
HOLLANDER, Dirk; WILKEN, Jean Pierre. (2019). Podpora zotavení a začleňování. Úvod do metodiky CARe. Praha: Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví..
-
Manuál transformace ústavů. Deinstitucionalizace sociálních služeb..
-
Manuál Zapojení peer konzultantů do komunitní a lůžkové péče o duševní zdraví..
-
Ragins, M. (2018). Cesta k uzdravení. Praha: Fokus..
-
SCULL, Andrew. (2019). Šílenství a civilizace. Praha: Academia..
-
SLADE, Mike. (2009). 100 ways to support recovery: A quide for mental health professionals. London: Rethink.
-
WINKLER, Petr a kol. Stigmatizující jednání vůči duševně nemocným v Česku a Anglii: dotazníkové šetření na reprezentativním vzorku populace. Psychiatrie 2/2014..
-
WINKLER, Petr. (2016). Stigmatizace v České republice. NÚDZ..
|