Vyučující
|
-
Navrátilová Veronika, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Specifika formulace výzkumného problému, cílů a výzkumné otázky v kvalitativním výzkumu v sociální práci a následný výběr vhodných metod sběru dat. Specifika výběru výzkumných metod v kvalitativním výzkumu. Metody sběru dat. Metody zpracování dat. Variabilia softwarů pro zpracování dat. Metody spojené s podporou validity kvalitativního výkumu. Výuka bude zaměřena na procvičování uvedené problematiky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách
|
Výstupy z učení
|
Studenti se blíže seznámí s problematikou kvalitativního výzkumu v kontextu sociální práce. V průběhu přednášek a seminářů se budeme zabývat volbou a využitím různých technik sběru kvalitativních dat a nejčastějšími přístupy k jejich analýzy. Cílem předmětu je pomoci studentům při zpracování diplomových prací, jejichž součástí má být kvalitativní šetření.
|
Předpoklady
|
Absolvování předmětu Sociologie, zájem o kvalitativní výzkum a jeho využití v praxi.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor
Účast na přednáškách a seminářích, prezentace částí svého výzkumu, aktivní zapojení do diskuze a řešení zadávaných úkolů.
|
Doporučená literatura
|
-
Disman, J. (2002). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum.
-
Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál.
-
Řiháček, T.; Čermák, I.; Hytych, R. (2013). Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita.
-
SMITH, Jonathan Alan, FLOWERS, Paul and LARKIN, Michael. (2013). Interpretative Phenomenological Analysis. Theory, Method and Research. London.
-
Straus, A. & Corbin, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Alebert..
|