Název předmětu | Kulturní a sociální antropologie |
---|---|
Kód předmětu | ISZ/PSKSA |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | 2 |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný, Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1. Původ a historie pojmu kultura (antika, středověk, renesance a humanismus, osvícenství, moderna). 2. Porozumění kultuře člověka v díle J. G. Herdera. 3. Aktuální významy pojmu kultura ve společenských vědách: axiologické a antropologické pojetí. 4. Definice kultury E. B. Tylora a její schéma. Aplikace schématu kultury ve výzkumu. 5. Biologická a kulturní determinace lidského chování. 6. Jazyk a kultura. 7. Teorie lingvistického relativismu. 8. Výzkum kultury v sociální a kulturní antropologii. 9. Výzkumy subkultur v sociální a kulturní antropologii. 10. Strukturalismus a C. Lévi-Strauss. 11. Typologie horkých a studených společností C. Lévi-Strausse. 12. Vymezení sociální a kulturní antropologie vůči ostatním antropologickým a dalším společenskovědním přístupům.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Cílem předmětu je pochopit pojem kultura jako aktivního činitele ve vývoji lidstva, umět aplikovat poznatky předmětu zejména v problematických otázkách globalizace a s ní související multikulturalitou a multietnicitou, v otázkách rasové a náboženské nenávisti. Studenti si osvojí logiku vývoje kultury a zásady kulturního relativismu a naučí se nabyté vědomosti využívat v konkrétních činnostech na úseku sociálních služeb.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
Ústní zkouška. Otázky na konci každé kapitoly studijní opory. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
---|