Předmět: Inovativní přístupy ve studiu sociálních věd

« Zpět
Název předmětu Inovativní přístupy ve studiu sociálních věd
Kód předmětu ISZ/PSINP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tavel Peter, prof. Ing. Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tento předmět se zaměřuje na představení vybraných inovativních přístupů, které jsou v současné době používány napříč evropskými univerzitami ve studiu sociální pedagogiky a sociální práce. Studenti se seznámí s těmito přístupy a budou mít možnost některé z nich prakticky aplikovat. V průběhu kurzu, si studenti prakticky vyzkouší různé metody, jako je storytelling, mindfulness, aplikované divadlo a další. Dále budou diskutovat o tom, jak mohou být tyto metody použity při studiu sociální pedagogiky a sociální práce a jaký přínos mohou mít pro praxi. Kromě toho budou studenti vyzváni, aby samostatně testovali inovativní pedagogické přístupy a aplikovali je v kontextu sociální pedagogiky a sociální práce. Cílem tohoto předmětu je rozvíjet schopnost studentů samostatně zkoumat a aplikovat inovativní přístupy v rámci svého budoucího profesního působení. Po absolvování tohoto kurzu budou mít studenti přehled o inovativních přístupech v sociální pedagogice či sociální práci, budou je schopni aplikovat a porozumět jejich vlivu na praxi.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem tohoto předmětu je seznámit studenty s inovativními přístupy v sociální pedagogice a sociální práci, poskytnout jim možnost praktické aplikace a diskuse o jejich využití v praxi. Studenti budou rozvíjet schopnost zkoumání a aplikace inovativních přístupů v rámci svého budoucího profesního působení.
Schopnost porozumět a aplikovat vybrané inovativní přístupy v kontextu sociální pedagogiky a sociální práce. Schopnost diskutovat o vlivu vybraných inovativních přístupů na praxi v sociální pedagogice a sociální práci. Schopnost samostatně testovat a aplikovat vybrané inovativní přístupy v rámci sociální pedagogiky a sociální práce. Schopnost kriticky zhodnotit účinnost a přínos inovativních přístupů v praxi. Schopnost používat vybrané inovativní přístupy jako součást svého budoucího profesního působení v oblasti sociální pedagogiky a sociální práce.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Aktivní účast na seminářích a 60% účast. Závěrečné ústní kolokvium, které se uskuteční na závěr výuky.
Doporučená literatura
  • BROWN, Louise. Balancing risk and innovation to improve social work practice. British journal of social work, 2010, 40.4: 1211-1228. .
  • FURMAN, Rich; LIETZ, Cynthia; LANGER, Carol L. The research poem in international social work: Innovations in qualitative methodology. International Journal of Qualitative Methods, 2006, 5.3: 24-34. .
  • HARDCASTLE, David A.; BISMAN, Cynthia D. Innovations in teaching social work research. Social Work Education, 2003, 22.1: 31-43. .
  • MATOUŠEK, Oldřich; KOLÁČKOVÁ, Jana; KODYMOVÁ, Pavla (ed.). Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. PORTÁL sro, 2009. .
  • MOWBRAY, Carol T., et al. Supported education for adults with psychiatric disabilities: An innovation for social work and psychosocial rehabilitation practice. Social Work, 2005, 50.1: 7-20. .
  • NANDAN, Monica; LONDON, Manuel; BENT-GOODLEY, Tricia. Social workers as social change agents: Social innovation, social intrapreneurship, and social entrepreneurship. Human Service Organizations: Management, Leadership & Governance, 2015, 39.1: 38-56. .
  • NAVRÁTIL, Pavel, et al. Sociální práce s příslušníky menšinových skupin. Sociální studia, 2000, 5.1: 105-141. 2009, 53.4: 396. .


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní