Předmět: Inovativní metody v sociální práci

« Zpět
Název předmětu Inovativní metody v sociální práci
Kód předmětu ISZ/PSIMS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Topinka Daniel, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vymezení inovační terminologie ve vztahu ke kvalitě služeb a výkonnosti 2. Standardizace kvality v sociálních službách a její dopady 3. Přístupy ke kvalitě - kritika standardizace 4. Modely kvality - základní přehled 5. Modely kvality v zahraničí 6. Nadstavbové modely kvality v Česku 7. Kvalita a její vztah ke změně v organizaci/sociální službě 8. Proces zavádění modelů kvality, učící se organizace 9. Tvorba plánů změn, metriky 10. Překážky při implementaci modelu kvality 11. Dopady modelů a zapojení evaluace, měření kvality 12. Vyhodnocení zkušeností z procesu implementace

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem disciplíny je seznámit studenty s inovativními postupy používanými v sociální práci. Po vyjasnění základní terminologie týkající se inovací následuje přehled inovativních přístupů zejména ve vztahu ke kvalitě sociálních služeb. Budou představeny nadstavbové modely kvality užívané v prostředí poskytovatelů sociálních služeb a dále, jak tyto modely vznikají, zavádí se a jaké zkušenosti s jejich implementací poskytovatelé služeb nabývají. Otázka kvality sociálních služeb byla doposud spojována se standardizovanými nástroji, zejména Standardy kvality sociálních služeb. Ty zajišťují základní povinný standard, nicméně příklady za zahraničí ukazují, že je potřeba se věnovat otázce kvality mnohem šířeji a zavádět a rozvíjet takové nástroje, které kvalitu cyklicky zvyšují a míří nad povinný rámec. Model kvality je nikoliv konkrétní jednotlivý postup práce či technika, ale komplexnější logicky ucelená metoda orientující se na systematický proces, jejímž výsledkem je zvýšení kvality (výkonnosti) organizace či sociální služby. Vyzdviženy budou přístupy orientující se na uživatele služeb. Závěr kurzu patří hodnocení jednotlivých modelů, vyvolávaných změn a dopadů.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • HAFFORD-LETCHFIELD, Trish. Practising Quality Assurance in Social Care. Exeter: Sage, 2013..
  • MALÍK HOLASOVÁ, Věra. Kvalita v sociální práci a sociálních službách. Praha: Grada, 2014..
  • SEDDON, John. Freedom from Command & Control: Rethinking Management for Lean Service. 2005..
  • SENGE, Peter M. Pátá disciplína. Teorie a praxe učící se organizace. Praha: Management Press, 2007..
  • SIMONS, Robert. Levers of Control: How Managers Use Innovative Control Systems to Drive Strategic Renewal. Harvard Business Press, 1994..
  • ŠOBÁŇOVÁ, P., TOPINKA, D., JANAS, J. Analýza existujících modelů kvality v sociálních službách v ČR. Výzkumná zpráva. MPSV, 2019..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr