Vyučující
|
-
Jurníčková Pavlína, Mgr. Ph.D.
-
Zogata Kusz Agnieszka, Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Pavelková Jaroslava, doc. RNDr. CSc.
-
Caletková Lenka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednáškové bloky v rámci předmětu budou zaměřeny na tato témata: - Zákon o sociálních službách 108/2006 Sb. + příslušné vyhlášky s přihlédnutím ke službám zaměřeným na děti a mládež - sociální zabezpečení pro děti, mládež a rodiny - přehled služeb poskytujících základní poradenství x služby odborného sociálního poradenství zaměřené na děti a mládež - metody a techniky využívané v sociální práci s dětmi a mládeží - rodinné a případové konference - sociální práce s rodinou - základy sociálně právní ochrany dětí - školská sociální práce - sociální práce v rámci školských zařízení - specifika a odlišnosti v poskytování sociálních služeb zaměřených na cílovou skupinu rodina s dětmi, děti a mládež (sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi x terénní programy x nízkoprahová zařízení pro děti a mládež x fakultativní služby).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu Druhy, formy a specifika sociálních služeb je poskytnout studentům přehled o druzích, formách a specifikách sociálních služeb využitelných pro poskytování sociální práce v rámci klinické sociální práce s klienty s ohledem na dělení sociálních služeb podle Zákona o sociálních službách, dle zaměření na jedince, skupiny vč. rodin a komunity a dle věkových kategorií, určených pro děti a mládež, dospělé jedince a seniory. Ve čtyřech samostatných předmětech získá student přehled o druzích, formách a specifikách různých sociálních služeb. Druhy, formy a specifika sociálních služeb 1 se zabývají službami zaměřenými na cílovou skupinu děti a mladiství. Přednášky se zaměří na teoretický základ sociální práce s dětmi a mládeží. V rámci seminářů si studenti osvojí otázky spojené s poskytováním rané péče jak první formy podpory ohroženého dítěte a jeho rodiny (role OSPOD, sociálních služeb a školy v rámci sociálně-právní ochrany dítěte, včetně náhradní rodinné péče) a specifika školské sociální práce.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Aktivní účast ve výuce. 75% účast na seminářích. K úspěšnému splnění předmětu je potřeba splnit všechny průběžně zadávané úkoly a ústní kolokvium. Bližší informace viz studijní opora v Moodle. Studenti se specifickými vzdělávacími potřebami budou mít požadavky na ukončení předmětu přizpůsobené druhu znevýhodnění. Úprava požadavků se tak může týkat prodloužení času v případě písemných testů a písemných prací, modifikace bodového hodnocení v písemných pracích, případně úprava učebny a potřebných studijních pomůcek.
|
Doporučená literatura
|
-
Baláž, R. Možnosti dosahování oborových zájmů sociální práce v organizacích zaměstnávajících sociální pracovníky. Sociální Práce / Sociálna Práca, 2015, 14(3), 42-60..
-
DUNK-WEST, P. ? VERITY, F. Practising Sociol Work Sociologically: A theoretical approach for New Times. Red Globe Press, 2018..
-
Janebová, R. Teorie a metody sociální práce ? reflexivní přístup. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014..
-
Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Hestia, 1994..
-
Matoušek, Oldřich a kolektiv. Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál, 2013..
-
Musil, L. Identita oboru/profese sociální práce. In Matoušek O. a kol.Encyklopedie sociální práce.první. Praha: Portál, 2013. s. 512-514..
-
Musil, L. Typologie pojetí sociální práce. In: Tokárová, A., Matulayová, T. (eds.) Sociálna pedagogika, sociálna práca a sociálna andragogika ? aktuálne otázky teórie a praxe. Univerzita v Prešove: Prešov, 2008, s. 42?50..
-
Navrátil, P. Reflexivní posouzení v sociální práci s rodinami. Brno: Munipress,2014..
|