Předmět: Biopsychosociální přístup k problematice zdraví

« Zpět
Název předmětu Biopsychosociální přístup k problematice zdraví
Kód předmětu ISZ/PSBIO
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kaščáková Natália, MUDr. PhD.
Obsah předmětu
Přednáškové bloky v rámci předmětu budou zaměřeny na tyto témata: - Biopsychosociální koncept v medicíně a problematika zúžení na biomedicínu - Komplexní posuzování stupně postižení u psychosomatických a psychiatrických poruch podle WHO - Vztahová vazba a psychická traumatizace v životě člověka (souvislosti s rizikovými a etiopatogenetickými faktory, faktory resiliencie, zpracovávání onemocnění, chovaní v onemocnění, spoluprací při léčbě; možnosti prevence) - Obranní mechanizmy v souvislostech s bio-psycho-sociálním modelem - Životní události a psychosociální stresory, uplatňující se v patogenezi nebo ovlivňující průběh psychiatrických a psychosomatických poruch - Resiliencie a možnosti její zvyšování

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Student bude seznámen s biopsychosociálními přístupy v oblasti zdraví z hlediska teoretického a následně i praktického. Bude se orientovat ve stanovování stupňů postižení u psychosomatických a psychiatrických poruch dle WHO, dokáže získané dovednosti aplikovat. Bude seznámen i s faktory majícími dopad na psychosomatické poruchy. - seznámení se s biopsychosociálním modelem a konceptualizací případu jako s uceleným přístupem k stanovení diagnózy - navrhnutí terapie pro pacienta/klienta s psychosomatickými potížemi - seznámit sociální pracovníky s možnostmi posuzování stupně postižení v specifických oblastí fungování u psychiatrických a psychosomatických pacientů podle WHO DS škály postižení - seznámení s teorii vztahové vazby a možných dosahů psychické traumatizace na vytváření vazby na blízké osoby - obeznámit účastníky s teorie obranných mechanizmů a s možnostmi jak integrovat tyto znalosti do práce s psychiatrickými / psychosomatickými pacienty - obeznámení s životními událostmi, které se můžou uplatňovat v patogenezi nebo můžou ovlivňovat průběh psychiatrických a psychosomatických poruch - seznámit se s konceptem resiliencie jako důležitým obranným faktorem chránícím před vznikem a zhoršováním duševních a psychosomatických nemocí a s možnostmi její zvyšování.
Pokud jste téma studovali správně, měli byste umět odpovědět na tyto otázky: 1. Vysvětlete jednotlivé komponenty biopsychosociálního modelu 2. Účastník semináře sestaví konceptualizaci cvičného případu podle biopsychosociálního modelu, včetně terapeutického plánu 3. V jakých oblastech se posuzuje stupeň postižení v rámci více osového diagnostického systému MKN-10? 4. Účastník posoudí na základě cvičného případu posoudit stupeň postižení. 5. Vyjmenujte základní typy vztahové vazby 6. Diskuse o videoprezentacích v rámci tématu vztahové vazby. 7. Jaká je základní funkce obranných mechanizmů? 8. Jak můžeme hierarchizovat obranní mechanizmy podle zralosti? 9. Účastníci se pokusí z mikrokazuistik identifkovat jednotlivé obranní mechanizmy. 10. Jaké jsou rizikové faktory uplatňující se v patogenezi psychosomatických nemocí? 11. Účastník se umí orientovat v konkrétním (cvičném) případu a určit, které faktory jsou u klienta rizikové a které ochranní. 12. Účastník dokáže navrhnout, jak posílit ochranní faktory a jak řešit rizikové faktory u daného klienta. 13. Co to je resiliencie a čím je určována? 14. Na čem je založené ochranní působení resilience? 15. Jaké jsou konkrétní možnosti zvyšování resilience?
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Studenti se specifickými vzdělávacími potřebami budou mít požadavky na ukončení předmětu přizpůsobené druhu znevýhodnění. Úprava požadavků se tak může týkat prodloužení času v případě písemných testů a písemných prací, modifikace bodového hodnocení v písemných pracích, případně úprava učebny a potřebných studijních pomůcek.
Doporučená literatura
  • APA, DSM-5. Diagnostický a statistický manuál duševních poruch. Praha: Testcentrum Hogrefe, 2015..
  • APA. Príručka k diagnostickým kritériám DSM-5. Bratislava:Vydavateľstvo F, 2018..
  • CAMPBELL, W. & ROHRBAUGH, R.M. Biopsychosociálny prístup ? manuál. Vydavateľtsvo F, 2006..
  • FREUD, A. Já a obranné mechanizmy. Portál, 2010..
  • HAŠTO, J. Vzťahová väzba. Ku koreňom lásky a úzkosti. Trenčín: Vydavateľstvo F, 2005..
  • KAŠČÁKOVÁ, N. Obranné mechanizmy z psychoanalytického, etologického a avolučno-biologického pohľadu. Trenčín: Vydavateľstvo F, 2016.
  • RUDOLF, G. & HENINGSEN, P. Psychoterapeutická medicína a psychosomatika. Úvodná učebnica na psychodynamickom základe. Bratislava: Vydavateľstvo F, 2018..
  • SMOLÍK, P. Duševní a behaviorální poruchy. Praha: Maxdorf,, 2001..
  • ŠOLCOVÁ, I. Vývoj resilience v dětstve a dospělosti. Grada, 2009..
  • TRAPKOVÁ, L., & CHVÁLA, V. Rodinná psychoterapie psychosomatických poruch. Praha: Portál, 2007..
  • UVNÄS-MOBERG, K. Hormón blízkosti. Rola oxytocínu vo vzťahoch. Bratislava: Vydavateľstvo F..
  • WERNER, E. E., & SMITH, R. S. Jorneys from childhood to midlife. Risk, Resilience and Recovery. U.S.A.: Cornell University Press., 2001..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr