Předmět: Teorie a metody sociální práce 2

« Zpět
Název předmětu Teorie a metody sociální práce 2
Kód předmětu ISZ/KSTM2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tótová Nika, Mgr. DiS.
  • Pavelková Jaroslava, doc. RNDr. CSc.
  • Gábová Kristýna, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Profesní role a principy spolupráce v multioborovém a multikulturním prostředí, postmoderní myšlení. - Zájem klienta v různých kontextech. - Systém státní správy a samosprávy, sítě veřejných služeb, hodnocení kvality sociální práce. - Inovativní a reformní pojetí sociální práce, participativní přístup, dobrovolnictví, ekologie a udržitelnost. - Systémové teorie a přístupy v sociální práci úkolový přístup, individuální plánování. - Specifika práce s rodinou, s pacientem v zdravotnických zařízeních, ve vzdělávacích zařízeních. Semináře - Kazuistický seminář - přístup zaměřený na řešení u konkrétních případů. - Kazuistický seminář - konkrétní případy s využitím inovací. - Kazuistický seminář - konkrétní případy s klinické sociální práce. - Diskuze: možnosti sociálního podnikání, tvorba projektů a práce s komunitou.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu Teorie a metody sociální práce 2 je poskytnout studentům získat znalosti v oblasti teorií a metod sociální práce, zejména v širším kontextu v oblastech multikulturality, systémů státní a veřejné správy, specifických situací práce s klienty, které vyžadují spolupráci multidisciplinárních týmů. Studenti se naučí aplikovat inovativní a reformní pojetí sociální práce, participativní přístup, včetně dobrovolnictví, ekologie a udržitelnosti. Součástí výuky je i rozvoj kompetencí v oblasti poskytování sociální práce rodině, pacientům ve zdravotnických zařízeních, ve vzdělávacích zařízeních. V rámci seminářů si studenti osvojí otázky spojené s konkrétními případy poskytování sociální práce klientovi (přístup zaměřený na řešení konkrétních případů, např. klinické sociální práce, včetně využití inovací). Diskutovány jsou možnosti sociálního podnikání, tvorba projektů a práce s komunitou.
Výstupní kompetence studenta - Chápe profesní role a principy spolupráce v multioborovém a multikulturním prostředí; - reflektuje postmoderní myšlení v rámci poskytování sociální práce; - respektuje zájem klienta v různých kontextech poskytování sociální péče; - orientuje se v systému státní správy a samosprávy, sítě veřejných služeb a hodnocení kvality sociální práce; - rozumí inovativnímu a reformnímu pojetí sociální práce, participativnímu přístupu, dobrovolnictví; - disponuje znalostmi ze systémové teorie a přístupy v sociální práci (úkolový přístup), včetně individuální plánování; - dokáže aplikovat do praxe specifika práce s rodinou, s pacientem v zdravotnických zařízeních, ve vzdělávacích zařízeních; - získá představu o možnosti sociálního podnikání, včetně tvorby projektů.
Předpoklady
nespecifikováno
ISZ/KSTM1

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
80 % docházka + závěrečný test Studenti se specifickými vzdělávacími potřebami budou mít požadavky na ukončení předmětu přizpůsobené druhu znevýhodnění. Úprava požadavků se tak může týkat prodloužení času v případě písemných testů a písemných prací, modifikace bodového hodnocení v písemných pracích, případně úprava učebny a potřebných studijních pomůcek.
Doporučená literatura
  • BALÁŽ, R., & MUSIL, L. (2016). Faktory bránící dosahování oborových zájmů sociální práce. Sociální Práce / Sociálna Práca.
  • BALÁŽ, R. (2015). Možnosti dosahování oborových zájmů sociální práce v organizacích zaměstnávajících sociální pracovníky. Sociální Práce / Sociálna Práca.
  • BAUM, D. et al. (2014). Výzkumné metody v sociální práci. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
  • BLOCK, W. (2012). Core Social Work: International Theory, Values and Practice. Jessica Kingsley Publishers.
  • DUNK-WEST, P., VERITY, F. (2018). Practising Sociol Work Sociologically: A theoretical approach for New Times. Red Globe Press.
  • HOWE, D. (2009). A Brief Introduction to Social work Theory. Palgrave McMillan. Hampshire: Basingstoke.
  • JANEBOVÁ, R. (2014). Teorie a metody sociální práce ? reflexivní přístup. Hradec Králové: Gaudeamus.
  • MATOUŠEK, Oldřich a kol. (2013). Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál.
  • MUSIL, L. (2013). Challenges of postmodern Institutionalization for Education in Social Work. In Matulayová, T., Musil, L. (eds.). Social Work, Education and Prostmodernity. Theory and Studies in selected Czech, Slovak and Polishissues. Liberec: TU Liberec.
  • MUSIL, L. (2013). Identita oboru/profese sociální práce. In Matoušek O. a kol. Encyklopedie sociální práce.. Praha: Portál.
  • NAVRÁTIL, P. (2014). Reflexivní posouzení v sociální práci s rodinami.. Brno: Munipress.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr