Předmět: Spolupráce školy a rodiny

« Zpět
Název předmětu Spolupráce školy a rodiny
Kód předmětu ISZ/KSSSR
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Meier Zdeněk, Mgr. Ing. Ph.D.
  • Kořínek Richard, Mgr.
  • Drábek Ivan, Mgr.
Obsah předmětu
1. Orientace v tématu, současný stav, podoby partnerství (co je to partnerství školy a rodiny a komunity?), hledání společného vymezení pojmů, sladění představ a zkušeností skupiny, význam partnerství školy a rodiny - tvorba argumentů pro podporu a rozvoj partnerství, dopady současné praxe, sdílení zkušeností - skupinová práce, diskuze nad výsledky. 2. Práce s kazuistikami z různých škol, práce s modelovými komunikačními situacemi, důležitost umění vedení rozhovorů, asertivní komunikace, pravidla rovnocenné a partnerské spolupráce a komunikace. Role, kompetence a zodpovědnost školy; role a zodpovědnost rodičů, vzájemná očekávání - práce ve skupinách, diskuze, nácvik 3. Prezentace výsledků šetření v terénu, návrh projektů na změnu, formy spolupráce, doporučení a tipy pro školy 4. Prezentace šetření výsledků z terénu, závěrečná diskuze nad vybraným tématem, projektem.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmět studující seznamuje s problematikou partnerství školy, rodiny a komunity.
Studující budou umět v konkrétních podmínkách identifikovat vztah škola - rodina - komunita a vytvoří projekt pro rozvoj partnerství školy a rodiny.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Povinná účast a aktivita na seminářích.
Doporučená literatura
  • Felcmanová, Alena, M.A. a kolektiv Variant. Rodiče ? nečekaní spojenci. Jak rozvíjet partnerský dialog mezi školou a rodinou, Člověk v tísni, o.p.s., vzdělávací program Varianty, Praha 2013..
  • FEŘTEK, Tomáš. Rodiče vítáni. Praktický návod, jak usmířit rodiče a učitele našich dětí. Praha: Yinachi s. r. o., 2011..
  • HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2007..
  • PECHÁČKOVÁ, Y. Komunikativní dovednosti učitele ve vztahu k rodičům. In: Sborník příspěvků z mezinárodní konference. Klíčové kompetence a jejich reflexe v přípravě učitelů primárního vzdělávání. Liberec 2010, s. 121-125..
  • PECHÁČKOVÁ, Yveta et al. Family and School ? Partners or Rivals? In ProcediaSocial and behavioral sciences. Elselvier, No 7 February 2014, s. 757 ? 763..
  • Vaníčková, Eva, Faierajzlová, Věra, Nejedlá, Marie, Jana Votavová. Škola přátelská dětem. Stručný průvodce manuálem UNICEF pohledem nejlepšího zájmu dětí. UK v Praze ? 3. LF, 2012..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr