Vyučující
|
-
Gábová Kristýna, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek a seminářů: Sociální patologie, rizikové chování Sociální patologie v kontextu sociální práce Příčiny sociální patologie Druhy, metody a formy prevence rizikového chování Kontrola a moc v práci sociálního pracovníka Metody a formy intervence při výskytu rizikového chování Sociální normy Charakteristika patologických jevů Metody, přístupy a techniky při práci s "rizikovými" skupinami
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující práce ve skupinách
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje studenty s tématy, se kterými se sociální pracovník ve své praxi s "rizikovými skupinami" setkává. Studující budou seznámeni s vymezením sociální patologie a rizikového chování, se základními teoretickými přístupy k sociální patologii. Patologické chování bude vymezováno zejména k obecně přijímaným normám chování, možným příčinám, projevům a dopadům. Na případových studiích budou aplikovány přístupy, metody a techniky pro práci s klienty ohroženými rizikovým chováním.
- znalosti a ucelený přehled o rizikovém chování a základních patologických jevech ve společnosti, v komunitách, v rodinách a ve specifických prostředích - dovednosti rozlišovat a identifikovat základní druhy rizikového chování - znalosti o metodách primární, sekundární a terciární prevence - dovednosti navrhovat základní preventivní programy na různých úrovních prevence - orientace v teoriích stigmatizace a nálepkování, reflexivita v sociální práci - znalosti o metodách a nástrojích sociální intervence - dovednosti navrhovat základní intervenční postupy pro jednotlivé druhy rizikových chování
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Aktivní účast. Při online přednáškách funkční kamera a mikrofon. Na seminářích 50% prezenční účast, ochota pracovat ve skupinách. Závěrečná zkouška dle počtu studentů formou testu (online v moodlu) nebo ústní zkouška (online přes zoom nebo osobně dle domluvy). Studenti se specifickými vzdělávacími potřebami budou mít požadavky na ukončení předmětu přizpůsobené druhu znevýhodnění. Úprava požadavků se tak může týkat prodloužení času v případě písemných testů a písemných prací, modifikace bodového hodnocení v písemných pracích, případně úprava učebny a potřebných studijních pomůcek.
|
Doporučená literatura
|
-
BĚLÍK, Václav, Stanislava SVOBODA HOFERKOVÁ a Blahoslav KRAUS. Slovník sociální patologie. Praha: Grada 2017. .
-
FISCHER, Slavomil a ŠKODA, Jiří. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. Praha: Grada, 2014..
-
JANEBOVÁ, Radka. Pojetí norem v sociální práci a specifika práce s rizikovými skupinami. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. .
-
JANEBOVÁ, Radka. Teorie a metody sociální práce ? reflexivní přístup. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. .
-
MATOUŠEK, Oldřich. Metody a řízení sociální práce: Třetí, aktualizované a doplněné vydání. Portál, 2003. .
-
PILÁT, Miroslav. Sociální práce s vybranými skupinami klientů. Opava: slezská univerzita, 2020. Opava. 2020.
-
TOPINKA, Daniel. Domácí násilí z perspektivy aplikovaného výzkumu: základní fakta a výsledky. Ostrava: SocioFactor s.r.o., 2016..
-
VAN DEN LAAN, Geert. Otázky legitimace sociální práce: (pomoc není zboží). Texty k sociální práci. Boskovice: Albert, 1998. .
|