Vyučující
|
-
Hašto Jozef, prof. MUDr. Ph.D.
-
Fojtíček Martin, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. reforma psychiatrie v ČR, historie, principy, cíle 2. multidisciplinarita 3. komunitní práce multidisciplinárních týmů, centra duševního zdraví 4. nové trendy v oblasti bydlení 5. podporované zaměstnávání, podporované vzdělávání, sociální podnikání 6. práce s okolím klienta 7. programy prevence a včasné intervence 8. pokus o metodické uchopení na zotavení zaměřené podpory (CARe)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenta s konkrétními inovativními projekty a přístupy v systému péče o duševní zdraví v ČR. V první řadě zpřístupnit proces reformy psychiatrie, následně porozumět novým trendům v oblastech terénní práce, podpory bydlení, práce a vzdělání, podpory rodiny, prevence a včasné intervence.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Požadavky k absolvování: Vlastní text přiměřeného rozsahu (1-3 strany A4) a úrovně (!?!), který rozpracovává libovolné téma přednášky formou: - inovativní příklad dobré praxe (tuzemský či zahraniční), se kterým máte osobní zkušenost - analytická úvaha nad cíli a projekty reformy psychiatrie v ČR (co je třeba, jak toho dosáhnout, co je vhodné podpořit, kam napřít energii a proč, ) - projektový záměr inovativního projektu v systému péče o duševní zdraví v ČR (jakákoli i drobná iniciativa anebo velký budovatelský nebo změnový projekt). Projektový záměr budiž hutný strukturovaný text/tabulka obsahující cíl, případně podcíle projektu, zdůvodnění potřebnosti, soupis aktivit k dosažení cíle, nástřel rizik a jejich eliminace, personální a finanční náročnost, indikátory dosažení cíle, ) - vlastní na silné stránky zaměřený osobní profil podle metodiky CARe, případně osobní plán pro vyplnění jakéhokoli vlastního autentického životního cíle a reflexi, jaké to bylo takto se sebou pracovat (veškeré tyto texty nebude nutné společně sdílet s ostatními ) - případně cokoli dalšího hodnotného Vyučující si vyhrazují možnost doplňujících otázek k zaslanému textu. Předmětem hodnocení jsou kromě textu samotného i odpovědi na tyto otázky. Texty poté nasdílíme a budou pro inspiraci k dispozici celé studijní skupině. Studenti se specifickými vzdělávacími potřebami budou mít požadavky na ukončení předmětu přizpůsobené druhu znevýhodnění. Úprava požadavků se tak může týkat prodloužení času v případě písemných testů a písemných prací, modifikace bodového hodnocení v písemných pracích, případně úprava učebny a potřebných studijních pomůcek.
|
Doporučená literatura
|
-
Manuál podporovaného vzdělávání.
-
Národní akční plán pro duševní zdraví na webu MZ ČR.
-
Strategie reformy psychiatrické péče.
-
Web českého sociálního podnikání.
-
Web věnovaný recovery.
-
Web věnovaný sociálnímu bydlení.
-
DAVIDSON, L. et. al:. (2017). Praktický průvodce praxí orientovanou na zotavení.. Praha: Psychiatrická nemocnice Bohnice.
-
HOLLANDER, Dirk; WILKEN, Jean Pierre. (2019). Podpora zotavení a začleňování. Úvod do metodiky CARe.. Praha: Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví.
-
KOLEKTIV AUTORŮ. (2013). Manuál transformace ústavů. Deinstitucionalizace sociálních služeb.. Praha: MPSV.
-
KOLEKTIV AUTORŮ. (2016). Metodika časných intervencí v multidisciplinárních terénních týmech.. Praha: Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví.
-
PROBSTOVÁ, Václava, PĚČ, Ondřej. (2014). Psychiatrie pro sociální pracovníky. Vybrané kapitoly.. Praha: Portál.
-
RAGINS, Mark. (2018). Cesta k zotavení. Praha: Fokus ČR.
-
RIDGWAY, Priscilla et al. (2014). Cesty k zotavení. Lawrence: University of Kansas School of Social Welfare.
-
SEIKULLA, J., ALAKARE, B. & AALTONEN, J. (2011). The comprehensive open-dialogue approach (II). Long-term stability of acute psychosis outcomes in advanced community care. The Western Lapland Project Psychosis.
-
SLADE, Mike. (2009). 100 ways to support recovery: A quide for mental health professionals.. London: Rethink.
|