Předmět: Metody individuální a skupinové terapie

« Zpět
Název předmětu Metody individuální a skupinové terapie
Kód předmětu ISZ/KSMTE
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tavel Peter, prof. Ing. Mgr. et Mgr. Ph.D.
  • Meier Zdeněk, Mgr. Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
Seznámení s individuálním a skupinovým přístupem v terapii. Naučit se, pro které klienty a v kterých situacích jsou různé formy vhodné. Porozumět tomu, v čem spočívá proces terapeutické změny na skupinové psychoterapii, který se děje na základě souhry vnitřních lidských zážitků. Rozlišit principy a účinné faktory, na kterých jsou založeny metody psychoterapie. Skupinový psychoterapeut se snaží vybudovat takovou kulturu terapeutické skupiny, která umožní působení účinných faktorů psychoterapie. Poukázat na to, jak může odlišný pohled na člověka a na pojetí zdraví a nemoci ovlivnit způsob psychoterapeutické práce. Pro každou věkovou skupinu jsou vhodné určité terapeutické metody a přístupy. Terapeut by si měl být těchto vývojově podmíněných specifik metod a přístupů psychoterapie vědom a umět s nimi zacházet v zájmu efektivního terapeutického procesu. Seznámit se s fungováním terapeutických skupin a typickým zákonitostem dění v nich.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle studia Uvedení do tématu Metody individuální a skupinové psychoterapie. Témata, kterým se tento předmět věnuje 1. Individuální a skupinová psychoterapie 2. Faktory skupinové psychoterapie 3. Hlavní metody psychoterapie 4. Hlavní úkoly skupinového psychoterapeuta 5. Hlavní rozdíly mezi psychoanalýzou a daseinanalýzou 6. Terapeutova práce s "tady a teď" v skupinové psychoterapii 7. Specifika psychoterapie dětí, dospívajících, dospělých
- umět definovat skupinovou psychoterapii a skupinovou dynamiku - popsat fáze vývoje skupiny - znát pravidla skupiny - popsat využití práce se skupinou v sociální práci - umět popsat hlavní znaky a odlišnosti individuální a skupinové terapie - popsat hlavní výhody a nevýhody individuální a skupinové práce - vyjmenovat hlavní typy terapeutických skupin - Vytvoření a udržení skupiny - Budování kultury skupiny - Tvorba norem - Terapeut modelový člen skupiny
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Podmínky zakončení předmětu: Seminární práce Rozsah: 5 stran (4 strany text samotné práce, 1 strana abstrakt = shrnutí obsahu celé práce) Obsah: Reflexe, které své téma bych řešil v individuální terapii a které v skupinové psychoterapii. K čemu bych využil pro sebe individuální terapii a k čemu skupinovou psychoterapii. Termín odevzdání: 30.6.2025 na email: zdenek.meier@oushi.upol.cz
Doporučená literatura
  • BOSS, M. (1985). Nárys medicíny a psychologie.
  • CONDRAU , G. Freud a Heidegger. Daseinanalytická teorie neuróz a psychoterapie, 1999..
  • ČÁLEK, O. (2005). Skupinová daseinanalýza.
  • DUBOVSKÁ E. Klient: Často opomíjený účinný factor psychoterapie, Psychoterapie. 14 (1), 6?16;.
  • GRYGAR, LADISLAV. TRENDY SOUČASNÉ PSYCHOANALYTICKÉ TEORIE SKUPINOVÉ TERAPIE. REVUE PSYCHOANALYTICKÁ PSYCHOTERAPIE, 2003, 5.1: 32-44..
  • HORNEOVÁ, A. LANYADOOVÁ, M. Psychoterapie dětí a dospívajících- psychoanalytický přístup, 2005..
  • JÁNIŠ, MARTIN. ÚČINNÉ FAKTORY SKUPINOVÉ PSYCHOTERAPIE. E-PSYCHOLOGIE, 2010, 4.1..
  • KOTRADYOVÁ, KATARÍNA. PSYCHOSOCIÁLNE ASPEKTY VZNIKU DEPRESIE VO VYŠŠOM VEKU A MOŽNOSTI VYUŽITIA SKUPINOVEJ PSYCHOTERAPIE. KONTAKT, 2016, 18.3: 388-393..
  • KRATOCHVÍL S. Skupinová psychoterapie v praxi, 2005. Kapitola 9..
  • KRATOCHVÍL S. (2006). Základy psychoterapie. 5. vyd.. Praha: Portál, část IV.
  • KRATOCHVÍL S. Základy psychoterapie. 5. vyd.. Praha: Portál, 2006, kapitola 3.
  • LANGMEIER, J., BALCAR, K., ŠPITZ, J. Dětská psychoterapie. 2. vyd.. Praha: Portál, 2000, kapitoly 14 a 15.
  • VYMĚTAL, J. a kol. Obecná psychoterapie. 2. vyd.. Praha: Grada, 2004, kapitola 3.5.
  • YALOM, I. D., LESZCZ, M. (2007). Teorie a praxe skupinové psychoterapie.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr