Předmět: Komunikační dovednosti 1

« Zpět
Název předmětu Komunikační dovednosti 1
Kód předmětu ISZ/KSKD1
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tavel Peter, prof. Ing. Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Typy komunikace a její složky, komunikační styly 2. Objevení sebe, zpětná vazba, nechtěné a neuvědomované v komunikaci. 3. Neverbální komunikace I. - teorie, pozice a distanc, vliv kultury. 4. Neverbální komunikace II. - posturologie, kinezika, haptika, gestikulace a mimika. 5. Neverbální komunikace III. - rozpoznávání a vyjadřování pocitů, blízkosti a touhy. 6. Verbální komunikace - řeč, jazyk, forma, obsah, chyby a paralingvistika. 7. První dojem, navazování kontaktu. 8. Asertivita I. - úvod, využití, test, asertivní pravidla, zásady chování. 9. Asertivita II. - komplimenty, prosazování oprávněného požadavku. 10. Asertivita III. - odmítání. 11. Asertivita IV. - přijímání kritiky, vyjádření negativních pocitů. 12. Asertivita V. - problém asertivního chování v blízkých vztazích a v rodině.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Tento předmět je zaměřen především prakticky, důraz na teorii je tedy kladen jen okrajově. Na prvním místě jde o to, aby student získal praktické dovednosti v oblasti komunikace. Důraz je tedy kladen na přítomnost studenta ve výuce. Literatura uvedená v jednotlivých tématech slouží pro orientaci studenta, ale znalost teorie nebude předmětem hodnocení. Hodnotit se budou získané praktické dovednosti anebo alespoň snaha je získat. Vycházíme z toho, že praktické dovednosti v komunikaci jsou pro pomáhající profese klíčové.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Student je povinen pracovat se studijní oporou v rámci systému Moodle. Je požadována jeho aktivní účast na semináři. Studenti se specifickými vzdělávacími potřebami budou mít požadavky na ukončení předmětu přizpůsobené druhu znevýhodnění. Úprava požadavků se tak může týkat prodloužení času v případě písemných testů a písemných prací, modifikace bodového hodnocení v písemných pracích, případně úprava učebny a potřebných studijních pomůcek.
Doporučená literatura
  • CAPONNI, V. ? NOVÁK, T. Asertivně do života. Praha: Grada, 2012, 3.vyd..
  • DEVITO, Joseph A. Základy mezilidské komunikace-6. vydání. Grada Publishing as, 2008..
  • JAROMÍR, Janoušek. Psychologické základy verbální komunikace. Grada Publishing as, 2015..
  • JAROMÍR, Janoušek. Verbální komunikace a lidská psychika. Grada Publishing as, 2007..
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Neverbální komunikace: řeč pohledů, úsměvů a gest. SPN, 1988..
  • MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha:Grada, 2010, 2.vydání.
  • NOVÁK, Tomáš. Asertivita v manželství a v rodině. Grada Publishing as, 2011..
  • ŠÍPEK, J. Asertivní jednání. V knize: R. Komárková, I Slaměník, J. Výrost: Aplikovaná sociální psychologie III. Sociálně psychologický výcvik. 1.vydání. Praha, Grada 2001.
  • VÁVRA, V. Mluvíme beze slov. Praha: Panorama, 1990., 1.vyd..
  • VYMĚTAL, Jan. Průvodce úspěšnou komunikací-efektivní komunikace v praxi. Grada Publishing as, 2008..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr