Předmět: Diferenciální psychologie

« Zpět
Název předmětu Diferenciální psychologie
Kód předmětu ISZ/KSDIF
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kuška Martin, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vymezení diferenciální psychologie vůči obecné psychologii. 2. Vznik a vývoj diferenciální psychologie. 3. William Stern jako zakladatel diferenciální psychologie. 4. Společné základy kulturní antropologie a diferenciální psychologie. 5. Teorie osobnosti a diferenciální psychologie. 6. Personal Construct Theory Georga Kellyho. 7. Diferenciální psychologie v dílech významných psychologů. 8. Stáří jako znak odlišnosti. 9. Renesance diferenciální psychologie v multikulturní realitě západního světa. 10. Aktuální témata diferenciální psychologie.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Student bude seznámen s vymezením diferenciální psychologie, jejími zakladateli. Bude se orientovat v jednotlivých teroriích osobnosti a diferenciální psychologie, včetně historického kontextu.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • HARRINGTON, A. ET AL. Moderní sociální teorie. Praha: Portál, 2006..
  • KUŠKA, M., FORMÁNKOVÁ, P., KOLÁŘOVÁ, K. Subkultura emo kids jako fenomén současné konzumní společnosti. In ZÁBRODSKÁ, K., ČERMÁK, I. (Eds.). Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku IX. Individualita a jedinečnost v kvalitativním výzkumu. Psychologický ústav AV ČR: Brno, 2010..
  • KUŠKA, M. New Sources of Fear in a Late Modern Society. The Globalization of Risk. In Re-Constructing Emotional Spaces. From Experience to Regulation. Praha, Prague College of Psychosocial Studies Press, 2011..
  • KUŠKA, M., PŮŽOVÁ, Z., & TAVEL, P. Aging in Place: Revision of the Concept? In M. Kuška & M. J. Jandl (Eds.), Current research in psychosocial arena: Thinking about health, society and culture (87-95). Wien: Sigmund Freud PrivatUniversitäts Verlag, 2015..
  • KUŠKA, M., TRNKA, R., KUBĚNA, A. A., & RŮŽIČKA, J. (2016). Free associations mirroring self- and world-related concepts: Implications for personal construct theory, psycholinguistics and philosophical psychology. Frontiers in Psychology, 7, 981, 1-13..
  • NAKONEČNÝ, M. Encyklopedie obecné psychologie. Praha: Academia, 1997..
  • OURTH, L. C. Differential Psychology: A Study of Individual Differences. Dubuque: Kendall Hunt..
  • TRNKA, R., KUŠKA, M., BALCAR, K., & TAVEL, P (2018). Understanding death, suicide and self-injury among adherents of the EMO youth subculture: A qualitative study. Death Studies, 42(6), 337-345..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr