Vyučující
|
-
Skácelová Martina, MUDr. Ph.D.
-
Fryšák Zdeněk, doc. MUDr. CSc.
-
Horák Pavel, prof. MUDr. CSc.
-
Zadražil Josef, prof. MUDr. CSc.
-
Papajík Tomáš, prof. MUDr. CSc.
-
Rohoň Peter, doc. MUDr. Ph.D.
-
Galuszková Dana, MUDr. Ph.D., MBA
-
Hluší Antonín, MUDr. Ph.D.
-
Raida Luděk, doc. MUDr. Ph.D.
-
Žamboch Kamil, MUDr. Ph.D.
-
Minařík Jiří, prof. MUDr. Mgr. Ph.D.
-
Metelka Rudolf, MUDr. Ph.D.
-
Pika Tomáš, MUDr. Ph.D.
-
Szotkowski Tomáš, doc. MUDr. Ph.D.
-
Procházka Vít, prof. MUDr. Ph.D.
-
Ščudla Vlastimil, prof. MUDr. CSc.
-
Indrák Karel, prof. MUDr. DrSc.
-
Bačovský Jaroslav, doc. MUDr. CSc.
-
Doupal Vlastimil, MUDr. Ph.D.
-
Cibičková Ľubica, doc. MUDr. Ph.D.
-
Krystyník Ondřej, MUDr. Ph.D.
-
Faber Edgar, prof. MUDr. CSc.
-
Schovánek Jan, doc. MUDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Content of the subject is the rheumatology, endocrinology, diabetology and disorders of lipid metabolism. Attention is given to the important diseases as artrhitis, spondylarthritis, systemic diseases, gout, diseases of endocrine system, diabetes, atherosclerosis and to the specific examination methods. The students are taught the modern principles of the therapy including and therapy of rheumatic and endocrine diseases and diabetes. In practical training the examination methods of patients with rheumatic and endocrine diseases and diabetes are trained as well as the practical skills in examination of general internal patients or patients with metabolic diseases.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
Theoretical fundaments of rheumatology, endocrinology and diabetology. Widening of practical skills in clinical examination, elaboration of the reports, and construction of the diagnostic process. Interpretation of laboratory tests and diagnostic methods with the formulation of working and final diagnosis, effective disease management.
Theoretical fundaments of hematology, nephrology a selected metabolic diseases. Widening of practical skills in clinical examination, elaboration of the reports, and construction of the diagnostic process. Interpretation of laboratory tests and diagnostic methods with the formulation of working and final diagnosis, effective disease management.
|
Předpoklady
|
Knowledge of pathology, physiology, pathophysiology, farmacology according requirements of the study. Fulfilment of condicions of the study.
IN1/VA022 a zároveň FAR/VAA12
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Analýza výkonů studenta
Obsahem praktického cvičení je zpracování úplného lékařského záznamu, včetně anamnézy, návrhu diagnostického a léčebného plánu. Cvičení také zahrnuje písemný popis EKG křivky nebo rentgenového obrazu. Praktické cvičení je rozděleno na samostatnou část věnovanou zpracování výše uvedených dokumentů a část věnovanou analýze pacientů s učitelem a spojenou s kontrolou zjištění předložených studentem. Účast na praktickém cvičení je uznána pouze na základě splnění výše uvedených předpokladů a aktivního přístupu při analýze pacienta. V rámci praktického cvičení je možné použít odbornou literaturu - nikoli však výpis z úředního lékařského záznamu. Podmínkou udělení zápočtu je aktivní absolvování daného počtu praktických cvičení v daném bloku. Chybějící praxe může být ukončena v odůvodněných případech (nemoc, zkouška) po dohodě s vyučujícím lékařem během dalšího bloku ve stanovené lhůtě. Součástí každého praktického cvičení je kontrola zjištění a kontrola dovedností a znalostí studenta. V praktické části zkoušky je ověřena schopnost studenta provést anamnézu, provést fyzické vyšetření pacienta v plném rozsahu, vypracování lékařského záznamu, pracovní diagnostický závěr a plán vyšetření a léčebného postupu . Součástí testu je také vyhodnocení popisu křivky EKG a obrazu pořízeného konvenčními radiologickými technikami nebo jinou zobrazovací metodou (CT, MRI). K ověření praktických dovedností se používají také simulátory klinických scénářů v Cent Centessimo. Od čtyřtýdenního bloku je jeden den nepřítomnosti tolerován v případě vážné osobní záležitosti, dva dny nepřítomnosti jsou tolerovány v případě nemoci. Delší nepřítomnost musí být nahrazena po domluvě s tutorem (vice tutor). Střídání může být provedeno v rámci jiného bloku (upřednostňovaná možnost) nebo na konci semestru a může obsahovat práci na katedře i vypracování semináře. Důrazně doporučujeme vyřešit co nejdelší a očekávanou nepřítomnost co nejdříve.
|
Doporučená literatura
|
-
Andreoli, Thomas E., Cecil, Russell L. (2016). Cecil Essentials of Medicine. Philadelphia, PA : Saunders/Elsevier.
-
Číhalík, Č., Táborský, M. (2013). EKG v klinické praxi. Olomouc: Solen.
-
Fauci, A.S. et al. (2012). Harrison´s Principles of Internal Medicine. MC Craw-Hill, New York.
-
Chrobák, L., Gral, T., Kvasnička, J. (2003). Physical Examination Internal Medicine. Grada Publishing Praha, Czech Republic.
-
Kaspers, D.L., Jameson, J.L. et al. (2018). Harrison´s Principles of Internal Medicine. New York: McGraw Hill Education.
-
Kinirons M. et al. (2016). French´s Index of Differential diagnosis CRC Press.
-
Kumar, P., Clark, M. (2016). Kumar and Clark's Clinical Medicine. Elsevier Books.
-
Raftery, A.T. et al. (2021). Churchill's Pocketbook of Differential Diagnosis. Elsevier Health Sciences.
-
Ralston, S. et al. (2018). Davidson's Principles and Practice of Medicine. Elsevier.
-
Wilkonson, I.B. (2017). Oxford Handbook of Clinical Medicine. Oxford University Press.
|