Předmět: Edukace v radiologii

« Zpět
Název předmětu Edukace v radiologii
Kód předmětu HUM/ZTK26
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tomanová Jitka, PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Vévodová Šárka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah přednášek: Teoretické základy edukace ve zdravotnictví- terminologie. Funkce cíle edukace, determinace cílů, klasifikace cílů ve zdravotnických kontextech. Sociální marketing a podpora změny postojů a chování. Téma seminářů: Cílové skupiny výchovy a vzdělávání při výchově ke zdraví a v podpoře léčebného procesu pacientů a jejich blízkých. Fáze edukačního procesu. Edukace ve zdravotnictví - formy a metody edukace ve formálním, neformálním a informálním vzdělávání, edukační intervence. Metody edukace v celoživotním vzdělávání dospělých. Standardy edukace. Posouzení pacienta - kazuistika.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Seznámit studenty s významem a obsahem edukační role zdravotnického pracovníka. Představit podmínky, procesy edukace, formy a metody edukace. Rozlišit cílové skupiny edukace. Vysvětlit algoritmus projektování edukace. Při praktických pokusech o projekt edukace naučit studenty vytvářet projekty pro konkrétní cílovou skupinu klientů. Seznámit s obtížemi tvorby - jazykovými problémy, se zásadami tvorby a autorskými podmínkami. Upozornit na problémy týmové práce a technické realizace.
Na základě rekognoskace potřeb klientů navrhne různé možnosti edukace. Vytvoří scénář edukačního projektu pro zvolenou cílovou skupinu klientů, v němž předvede znalosti teorie a praxe edukace. Zpracuje komplexně edukační projekt a odevzdá v elektronické a tištěné formě.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor

zpracování edukačního materiálu, aktivní účast na přednáškách a seminářích
Doporučená literatura
  • Juřeníková, P. (2010). Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing.
  • Mastiliaková. (2015). Edukace v ošetřovatelství: respekt a úcta k lidské důstojnosti. Zlín: UTB.
  • Nemcová J. a kol. (2010). Moderná edukácia v ošetrovatelstve. Martin, Osveta.
  • ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ. (2015). Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr