Předmět: Základy edukační činnosti 1

« Zpět
Název předmětu Základy edukační činnosti 1
Kód předmětu HUM/ZED1
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vévodová Šárka, Mgr. Ph.D.
  • Tomanová Jitka, PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Semináře: 1) Seznámit studenty optometrie s významem a obsahem edukační role zdravotnického pracovníka. 2) Představit podmínky, procesy, formy a metody edukace. Formulace cílů edukace. 3) Rozlišit cílové skupiny edukace. Vysvětlit algoritmus projektování edukace. 4) Pojmový aparát teorie a praxe edukace. 5) Na základě znalosti předpokladů edukovaných klientů vysvětlit specifické zvláštnosti edukace. Cvičení: Vysvětlení možnosti využití edukačních metod a forem na základě rekognoskace potřeb klientů a jejich nácvik. Návrhy různých možnosti edukace. Tvorba scénáře edukačního projektu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Pracovní činnosti (dílny), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Studijní disciplína učí zrakového specialistu provádět edukační intervence u determinovaných i nedeterminovaných cílových skupin a u jednotlivců. Učí také projektování speciálních edukačních modulů na profesionální úrovni s využitím pedagogických principů a metod.
Student je schopen aplikovat získané znalosti didaktických metod v konkrétním zdravotnickém kontextu pro cílovou skupinu pacientů. Student je schopen vytvořit edukační projekt.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Rozhovor

Vytvořit scénář edukačního projektu pro vybranou cílovou skupinu.
Doporučená literatura
  • Bednaříková I. (2007). Jak psát distančně. UP v Olomouci.
  • Beneš, P. (2019). Vyšetřovací metody v optometrii a interpretace jejich výsledků v praxi.. Praha: Grada.
  • Beneš, P. (2019). Zraková postižení. Behaviorální přístupy při edukaci s pomůckami. Praha: Grada.
  • Gulová, L., Šíp, R. (2013). Výzkumné metody v pedagogické praxi. Praha: Grada.
  • Chráska, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu.. Praha: Grada.
  • Juřeníková, P. (2010). Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing.
  • Křivohlavý, J. (2009). Psychologie zdraví. Praha: Portál.
  • Magurová, D. , Majerníková, L. (2010). Edukácia a edukačný proces v ošetrovatelstve. Martin: Osveta.
  • Nemcová J. a kol. (2010). Moderná edukácia v ošetrovatelstve. Martin, Osveta.
  • Průcha J. (2015). Přehled pedagogiky. Portál, Praha.
  • Sitná D. (2013). Metody aktivního vyučování. Portál, Praha.
  • Svěráková M. (2012). Edukační činnost sestry. Galén, Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Optometrie (2022) Kategorie: Zdravotnictví 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní