Vyučující
|
-
Vévodová Šárka, Mgr. Ph.D.
-
Tomanová Jitka, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Semináře: 1) Seznámit studenty optometrie s významem a obsahem edukační role zdravotnického pracovníka. 2) Představit podmínky, procesy, formy a metody edukace. Formulace cílů edukace. 3) Rozlišit cílové skupiny edukace. Vysvětlit algoritmus projektování edukace. 4) Pojmový aparát teorie a praxe edukace. 5) Na základě znalosti předpokladů edukovaných klientů vysvětlit specifické zvláštnosti edukace. Cvičení: Vysvětlení možnosti využití edukačních metod a forem na základě rekognoskace potřeb klientů a jejich nácvik. Návrhy různých možnosti edukace. Tvorba scénáře edukačního projektu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Pracovní činnosti (dílny), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Studijní disciplína učí zrakového specialistu provádět edukační intervence u determinovaných i nedeterminovaných cílových skupin a u jednotlivců. Učí také projektování speciálních edukačních modulů na profesionální úrovni s využitím pedagogických principů a metod.
Student je schopen aplikovat získané znalosti didaktických metod v konkrétním zdravotnickém kontextu pro cílovou skupinu pacientů. Student je schopen vytvořit edukační projekt.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Rozhovor
Vytvořit scénář edukačního projektu pro vybranou cílovou skupinu.
|
Doporučená literatura
|
-
Bednaříková I. (2007). Jak psát distančně. UP v Olomouci.
-
Beneš, P. (2019). Vyšetřovací metody v optometrii a interpretace jejich výsledků v praxi.. Praha: Grada.
-
Beneš, P. (2019). Zraková postižení. Behaviorální přístupy při edukaci s pomůckami. Praha: Grada.
-
Gulová, L., Šíp, R. (2013). Výzkumné metody v pedagogické praxi. Praha: Grada.
-
Chráska, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu.. Praha: Grada.
-
Juřeníková, P. (2010). Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing.
-
Křivohlavý, J. (2009). Psychologie zdraví. Praha: Portál.
-
Magurová, D. , Majerníková, L. (2010). Edukácia a edukačný proces v ošetrovatelstve. Martin: Osveta.
-
Nemcová J. a kol. (2010). Moderná edukácia v ošetrovatelstve. Martin, Osveta.
-
Průcha J. (2015). Přehled pedagogiky. Portál, Praha.
-
Sitná D. (2013). Metody aktivního vyučování. Portál, Praha.
-
Svěráková M. (2012). Edukační činnost sestry. Galén, Praha.
|