Předmět: Etika v ošetřovatelství

« Zpět
Název předmětu Etika v ošetřovatelství
Kód předmětu HUM/VOP07
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Koblížek Jan, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Celkový rozsah výuky je 47 výukových hodin, z toho 22 kontaktních a 25 nekontaktních. Obsahem jsou etické otázky vykonávání ošetřovatelské profese. Seznámení s integrací etických principů do etických kodexů ve zdravotnictví, řešení etických dilemat v jednání zdravotnických profesionálů vůči klientům/pacientům, etické principy, naléhavé otázky v etice ošetřovatelství a jejich řešení I.Blok Vymezení předmětu etiky. Filozofické - historické kořeny ošetřovatelské etiky. Zdroje ošetřovatelské etiky. II.Blok Kodexy a etické principy. Práva a povinnosti. III.Blok Etické problémy a jejich řešení. Etická dilemata. IV.Blok Velká a malá etická témata V.Blok Informovaný souhlas a povinná mlčenlivost VI.Blok Etické otázky spojené se vznikem života VII.Blok Paliativní péče, smrti, umírání a euthanasie

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 18 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 22 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět se zaměřuje na etické otázky vykonávání nelékařských zdravotnických profesí. Seznamuje s integrací etických principů do etických kodexů ve zdravotnictví a dotýká se etických dilemat v jednání zdravotnických profesionálů vůči pacientům. Studenti se seznamují s etickými principy, s naléhavými otázkami v etice nelékařských zdravotnických profesí a s hodnotami používanými k jejich řešením a obecně velkými a malými etickými tenaty. Dále se zaměřuje na také na povinnou mlčelivost a informovaný souhlas.
Absolvováním předmětu by student měl získat znalosti a návyky k etickému chování k pacientům a jeho rodině a ke kolegům. Měl by být schopen řešit jednoduché etické otázky vztahující se k výkonu profese všeobecné sestry podle základních etických principů a kodexů.
Předpoklady
Přijetí na vysokou školu.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce, Písemný test

Absolvování výuky (90% účast). Ověření získaných znalostí a vědomostí. Průběžné aktivní řešení zadaných úkolů. (splnění 80% úkolů řešených ve výuce nebo seminární práce odpovídající tématům nesplněného úkolu). Zkouška v rozsahu prezentací ve výuce a doporučené literatury.
Doporučená literatura
  • Albert R.,A., Siegler, M., Winslade, W. J. (2019). Klinická etika: praktický přístup k etickým rozhodnutím v klinické medicíně. Praha: Triton.
  • Deleuze, G. (2016). Spinoza: praktická filosofie. Praha: OIKOYMENH.
  • Feber, J., Petrucijová, J. (2020). Obecná etika. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis.
  • Haškovcová, H. (2015). Lékařská etika. Praha: Galén.
  • Haškovcová, H., Pavlicová, J. (2013). Ošetřovatelství: ideály a realita v ambulantní péči. Praha: Galén.
  • Huber, W. (2016). Etika: základní otázky života. Praha: Vyšehrad.
  • Huber, W. (2016). Etika: základní otázky života. Praha: Vyšehrad.
  • Jankovský, J. (2018). Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton.
  • Jonsen, A., R., a kol. (2019). Klinická etika: praktický přístup k etickým rozhodnutím v klinické medicíně. Praha: Triton.
  • Kopecká, K., Korcová, M. (2008). Zdravotnícka etika. Martin: Osveta.
  • Küng, H. (2015). Dobrá smrt?. Praha: Vyšehrad.
  • Matějek, J. (2021). Etické poradenství: jak řešit etické problémy každodenní medicíny. Praha Triton.
  • Milfait, R. (2019). Etické aspekty rozhodování v péči o nevyléčitelně nemocné a umírající: souvislosti lidských práv a náboženských tradic. Praha: Národohospodářský ústav Josefa Hlávky.
  • Munzarová, M. (2005). Lékařský výzkum a etika. Praha: Grada Publishing.
  • Payne, J. (2019). Informovaný konsenzus: poučená dohoda.. Praha: Grada Publishing.
  • Pozgar, G. D. (2016). Legal and Ethical Issues for Health Professionals. Burlington: Jones &BartlettPublishers.
  • Ptáček, R., Bartůněk, P., a kol. (2015). Lékař a pacient v moderní medicíně: etické, právní, psychologické a klinické aspekty. Praha: Grada.
  • Ptáček, R., Bartůněk, P. (2020). Naděje v medicíně. Praha: Grada Publishing.
  • VÁCHA, M., O. (2019). Eutanázie: definice, histore, legislativa, etika. Praha: Grada Publishing.
  • Wichsová, J. (2020). Bezpečnost a etika v perioperační péči. Praha: Grada Publishing.
  • Zapletal, L., Dohnanská, M. (2020). Etika v souvislostech problémů dneška.. Týn nad Vltavou: Nová Forma.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických věd Studijní plán (Verze): Všeobecné ošetřovatelství (2020) Kategorie: Zdravotnictví 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní