Předmět: Pedagogika

« Zpět
Název předmětu Pedagogika
Kód předmětu HUM/PRP34
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tomanová Jitka, PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Vévodová Šárka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Teoretické základy pedagogiky. Pedagogika jako věda. Terminologie, cíle, struktura pedagogiky. Cílové skupiny výchovy a vzdělávání při výchově ke zdraví a v podpoře léčebného procesu pacientů a jejich blízkých. Domácí násilí - sociálně-pedagogické pojetí. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě ? sociálně-pedagogické pojetí.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a je zaměřen na získání základních vědomostí z pedagogiky a didaktiky a jejich využití při edukaci pacienta, rodiny a komunity. Součástí předmětu jsou sociálně-pedagogická témata domácí násilí a týrané, zneužívané a zanedbávané dítě.
Student pochopí pojmový aparát pedagogiky, který reflektuje výchovnou praxi, jako východisko k záměrným edukačním činnostem v profesi porodní asistentky.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Didaktický test

Aktivní účast ve výuce. Vypracování práce za zadané téma.
Doporučená literatura
  • Fischer, S., & Škoda, J. (2008). Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton.
  • Fitznerová, I. (2010). Máme dítě s handicapem. Praha: Portál.
  • Juřeníková, P. (2010). Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing.
  • KRAUS, B. (2008). Základy sociální pedagogiky. Praha.
  • Matoušek, O., Pazlarová, H. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny.
  • PEMOVÁ, T., PTÁČEK, R. (2016). Zanedbávání dětí. Praha.
  • Průcha J. (2015). Přehled pedagogiky. Portál, Praha.
  • Ševčík, D., & Špatenková, N. (2011). Domácí násilí: kontext, dynamika a intervence. Praha: Portál.
  • Tinning, R. (2010). Pedagogy and human movement: theory, practice, research. London: Routledge.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických věd Studijní plán (Verze): Porodní asistence (2020) Kategorie: Zdravotnictví 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní