Vyučující
|
-
Tomanová Jitka, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Vévodová Šárka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Teoretické základy pedagogiky. Pedagogika jako věda. Terminologie, cíle, struktura pedagogiky. Cílové skupiny výchovy a vzdělávání při výchově ke zdraví a v podpoře léčebného procesu pacientů a jejich blízkých. Domácí násilí - sociálně-pedagogické pojetí. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě ? sociálně-pedagogické pojetí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a je zaměřen na získání základních vědomostí z pedagogiky a didaktiky a jejich využití při edukaci pacienta, rodiny a komunity. Součástí předmětu jsou sociálně-pedagogická témata domácí násilí a týrané, zneužívané a zanedbávané dítě.
Student pochopí pojmový aparát pedagogiky, který reflektuje výchovnou praxi, jako východisko k záměrným edukačním činnostem v profesi porodní asistentky.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Didaktický test
Aktivní účast ve výuce. Vypracování práce za zadané téma.
|
Doporučená literatura
|
-
Fischer, S., & Škoda, J. (2008). Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton.
-
Fitznerová, I. (2010). Máme dítě s handicapem. Praha: Portál.
-
Juřeníková, P. (2010). Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing.
-
KRAUS, B. (2008). Základy sociální pedagogiky. Praha.
-
Matoušek, O., Pazlarová, H. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny.
-
PEMOVÁ, T., PTÁČEK, R. (2016). Zanedbávání dětí. Praha.
-
Průcha J. (2015). Přehled pedagogiky. Portál, Praha.
-
Ševčík, D., & Špatenková, N. (2011). Domácí násilí: kontext, dynamika a intervence. Praha: Portál.
-
Tinning, R. (2010). Pedagogy and human movement: theory, practice, research. London: Routledge.
|