Předmět: Základy speciální pedagogiky

« Zpět
Název předmětu Základy speciální pedagogiky
Kód předmětu HUM/FTA22
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Petrová Naďa, Mgr. Ph.D.
  • Vévodová Šárka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1.Speciální pedagogika. 2.Etiologie ve speciální pedagogice. 3.Speciálněpedagogická diagnostika. 4.Komplexní rehabilitace, systém péče o osoby se zdravotním postižením (resorty, instituce). 5.Člověk se sluchovým postižením - specifika přístupu z hlediska psychologického, pedagogického a sociálně kulturního. 6.Člověk se zrakovým postižením - specifika přístupu z hlediska psychologického, pedagogického a sociálně kulturního. 7.Člověk s mentálním postižením - specifika přístupu z hlediska psychologického, pedagogického a sociálně kulturního. 8.Člověk s poruchou hybnosti - specifika přístupu z hlediska psychologického, pedagogického a sociálně kulturního. 9.Člověk s narušenou komunikační schopností - specifika přístupu z hlediska psychologického, pedagogického a sociálně kulturního. 10.Člověk s psychosociálním ohrožením a postižením, poruchou chování - specifika přístupu z hlediska psychologického, pedagogického a sociálně kulturního. 11.Člověk s kombinovaným postižením - specifika přístupu z hlediska psychologického, pedagogického a sociálně kulturního. 12.Komunikace s lidmi s postižením.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Cílem předmětu je zprostředkování základní orientace v edukačních strategiích uplatnitelných v rámci speciální pedagogiky s důrazem na problematiku senzorických postižení, poruch hybnosti, mentální retardace a kombinovaných vad u všech věkových kategorií. Základní orientace v edukačních strategiích uplatnitelných v rámci speciální pedagogiky.
Studenti budou vybaveni základními znalosti pro diferenciaci jednotlivých typů zdravotního postižení, orientací v systému komplexních služeb pro zdravotně postižené a dokážou propojit poskytovanou péči nelékařských zdravotnických profesí se specifiky péče o jedince se zdravotním postižením. Student dokáže adekvátně užívat bazální speciálněpedagogickou terminologii.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Absolvování přednášek a seminářů (90% účast). Ověření získaných znalostí a vědomostí.
Doporučená literatura
  • BENDOVÁ, P., JEŘÁBKOVÁ, K., RŮŽIČKOVÁ, V. (2006). Kompenzační pomůcky pro osoby se specifickými potřebami.. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Gilberg, Ch., & Peeters, T. (2008). Autismus - zdravotní a výchovné aspekty. Praha: Portál.
  • Jankovský, J. (2006). Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. Praha: Triton.
  • Ludíková, L. (2005). Kombinované vady. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Matějček, Z., & Vágnerová, M. (2006). Sociální aspekty dyslexie. V Praze: Nakladatelství Karolinum.
  • Müller, O. (2005). Terapie ve speciální pedagogice. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Pipeková, a kol. (2006). Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido.
  • Přinosilová, D. (2007). Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido.
  • Reifová, S. (2007). Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál.
  • SLOWÍK, J. (2007). Speciální pedagogika. Praha: Grada.
  • Švarcová, I. (2006). Mentální retardace. Praha: Portál.
  • Vágnerová M. (2004). Psychologie handicapu. Praha Karolinum.
  • VALENTA, M., MÜLLER, O. a kol. (2009). Psychopedie. Praha, Parta.
  • Zikl, P. (2014). Terapie ve speciální pedagogice: (ergoterapie, fyzioterapie, bazální stimulace). Hradec Králové: Gaudeamus.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických věd Studijní plán (Verze): Fyzioterapie (2019) Kategorie: Zdravotnictví 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní