Vyučující
|
-
Vévodová Šárka, Mgr. Ph.D.
-
Tomanová Jitka, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1.Teoretické základy edukace ve zdravotnictví a pedagogiky - terminologie. Funkce cíle edukace, determinace cílů, klasifikace cílů ve zdravotnických kontextech. Sociální marketing a podpora změny postojů a chování. 2.Cílové skupiny výchovy a vzdělávání při výchově ke zdraví a v podpoře léčebného procesu pacientů a jejich blízkých. 3.Fáze edukačního procesu. 4.Realizace edukace ve zdravotnictví - formy a metody edukace ve formálním, neformálním a informálním vzdělávání, edukační intervence. Metody edukace v celoživotním vzdělávání dospělých. Standardy edukace. 5.Posouzení pacienta - kazuistika.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Seznámit studenty s významem a obsahem edukační role v práci fyzioterapeuta. Představit podmínky, procesy edukace, formy a metody edukace klientely v oblasti klientely fyzioterapeutů. Rozlišit cílové skupiny edukace. Vysvětlit algoritmus projektování edukace. Při praktických pokusech o projekt edukace naučit studenty vytvářet projekty pro konkrétní cílovou skupinu klientů. Seznámit s obtížemi tvorby - jazykovými problémy, se zásadami tvorby a autorskými podmínkami. Upozornit na problémy týmové práce a technické realizace.
Na základě znalosti předpokladů edukovaných klientů vysvětlí specifické zvláštnosti jejich edukace, formuluje cíle, zvolí adekvátní metody a formy edukace, prokáže znalost etap edukace a dovednost translace obsahu edukace pro laiky, navrhne možnosti evaluace výstupů edukace. Zpracuje komplexně edukační projekt a odevzdá v elektronické a tištěné formě.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
BIO/FTA01 a zároveň OPD/FTB01 a zároveň HUM/FTB01
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor
Tvorba a obhajoba edukačního materiálu.
|
Doporučená literatura
|
-
FISCHER, J., ŠKODA, J. (2008). Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a ociálním znevýhodněním. Praha: Triton.
-
Gurková, Elena. (2017). Nemocný a chronické onemocnění: edukace, motivace a opora pacienta. Praha: Grada Publishing.
-
Haluzíková, J. (2010). Edukační činnost sestry (CD-ROM). Opava: Slezská univerzita v Opavě.
-
Juřeníková, P. (2010). Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing.
-
Nemcová J. a kol. (2010). Moderná edukácia v ošetrovatelstve. Martin, Osveta.
-
Svěráková M. (2012). Edukační činnost sestry. Galén, Praha.
-
Špatenková, N. Smékalová, L. (2015). Edukace seniorů. Geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada.
-
Tinning, R. (2010). Pedagogy and human movement: theory, practice, research.. London: Routledge.
|