Předmět: Základy edukačních věd

« Zpět
Název předmětu Základy edukačních věd
Kód předmětu HUM/FTA21
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Vévodová Šárka, Mgr. Ph.D.
  • Tomanová Jitka, PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1.Teoretické základy edukace ve zdravotnictví a pedagogiky - terminologie. Funkce cíle edukace, determinace cílů, klasifikace cílů ve zdravotnických kontextech. Sociální marketing a podpora změny postojů a chování. 2.Cílové skupiny výchovy a vzdělávání při výchově ke zdraví a v podpoře léčebného procesu pacientů a jejich blízkých. 3.Fáze edukačního procesu. 4.Realizace edukace ve zdravotnictví - formy a metody edukace ve formálním, neformálním a informálním vzdělávání, edukační intervence. Metody edukace v celoživotním vzdělávání dospělých. Standardy edukace. 5.Posouzení pacienta - kazuistika.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Seznámit studenty s významem a obsahem edukační role v práci fyzioterapeuta. Představit podmínky, procesy edukace, formy a metody edukace klientely v oblasti klientely fyzioterapeutů. Rozlišit cílové skupiny edukace. Vysvětlit algoritmus projektování edukace. Při praktických pokusech o projekt edukace naučit studenty vytvářet projekty pro konkrétní cílovou skupinu klientů. Seznámit s obtížemi tvorby - jazykovými problémy, se zásadami tvorby a autorskými podmínkami. Upozornit na problémy týmové práce a technické realizace.
Na základě znalosti předpokladů edukovaných klientů vysvětlí specifické zvláštnosti jejich edukace, formuluje cíle, zvolí adekvátní metody a formy edukace, prokáže znalost etap edukace a dovednost translace obsahu edukace pro laiky, navrhne možnosti evaluace výstupů edukace. Zpracuje komplexně edukační projekt a odevzdá v elektronické a tištěné formě.
Předpoklady
nespecifikováno
BIO/FTA01 a zároveň OPD/FTB01 a zároveň HUM/FTB01

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor

Tvorba a obhajoba edukačního materiálu.
Doporučená literatura
  • FISCHER, J., ŠKODA, J. (2008). Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a ociálním znevýhodněním. Praha: Triton.
  • Gurková, Elena. (2017). Nemocný a chronické onemocnění: edukace, motivace a opora pacienta. Praha: Grada Publishing.
  • Haluzíková, J. (2010). Edukační činnost sestry (CD-ROM). Opava: Slezská univerzita v Opavě.
  • Juřeníková, P. (2010). Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing.
  • Nemcová J. a kol. (2010). Moderná edukácia v ošetrovatelstve. Martin, Osveta.
  • Svěráková M. (2012). Edukační činnost sestry. Galén, Praha.
  • Špatenková, N. Smékalová, L. (2015). Edukace seniorů. Geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada.
  • Tinning, R. (2010). Pedagogy and human movement: theory, practice, research.. London: Routledge.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických věd Studijní plán (Verze): Fyzioterapie (2019) Kategorie: Zdravotnictví 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní