Course: Introduction to Special Education

« Back
Course title Introduction to Special Education
Course code HUM/ETA22
Organizational form of instruction Lecture + Seminary
Level of course Bachelor
Year of study 2
Semester Winter
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Petrová Naďa, Mgr. Ph.D.
  • Vévodová Šárka, Mgr. Ph.D.
Course content
unspecified

Learning activities and teaching methods
unspecified
Learning outcomes
Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
unspecified
Recommended literature
  • & Fischer, S. (2014). Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální : učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton.
  • Vyhláška č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách. (v aktuálním a platném vydání)..
  • Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních..
  • Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků.
  • Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. (v aktuálním a platném vydání)..
  • Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)..
  • Bendová, P., Jeřábková, K., & Stoklasová, V. (2006). Kompenzační pomůcky pro osoby se specifickými potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Gilberg, Ch., & Peeters, T. (2008). Autismus - zdravotní a výchovné aspekty. Praha: Portál.
  • Jankovský, J. (2006). Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. Praha: Triton.
  • Jesenský, J. (2000). Základy komprehenzivní speciální pedagogiky. Hradec Králové.
  • Lechta, V. (2011). Symptomatické poruchy řeči. Praha.
  • Ludíková, L. (2005). Kombinované vady. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Matějček, Z., & Vágnerová, M. (2006). Sociální aspekty dyslexie. V Praze: Nakladatelství Karolinum.
  • Monatová, L. (1998). Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido.
  • Müller, O. (2005). Terapie ve speciální pedagogice. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Novosad, L. Základy speciálního poradenství.
  • Pipeková, a kol. (2006). Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido.
  • Přinosilová, D. (2007). Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido.
  • Reifová, S. (2007). Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál.
  • Renotiérová, M., Ludíková, L. (2006). Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • SLOWÍK, J. (2007). Speciální pedagogika. Praha: Grada.
  • Švarcová, I. (2007). Mentální retardace. Praha: Portál.
  • Thorová,K. (2006). Poruchy autistického spektra. Praha: Portál.
  • Vágnerová M. (2004). Psychologie handicapu. Praha Karolinum.
  • Vágnerová, M. (1998). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál.
  • Valenta, M., Muller, O. (2004). Psychopedie. Praha: Parta.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Health Sciences Study plan (Version): Occupational Therapy (2019) Category: Health service 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter