Course: Survey of Special Education

« Back
Course title Survey of Special Education
Course code HUM/AFA21
Organizational form of instruction Seminary
Level of course Master
Year of study 2
Semester Winter
Number of ECTS credits 1
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Vévodová Šárka, Mgr. Ph.D.
  • Petrová Naďa, Mgr. Ph.D.
Course content
Special education counselling. Introduction into the Special Education of Persons with Emotional Problems and Behavioural Disorders. Special Education of Persons with Physical Disability. Special Education of Blind and Visually Impaired Persons. Speech and Language Therapy. Special Education of Persons with Hearing Impairment. Specific Learning Difficulties. Education of people with multiple handicaps.

Learning activities and teaching methods
Lecture
Learning outcomes
Special education counselling. Early Care. Introduction into the Special Education of Persons with Emotional Problems and Behavioural Disorders, Special Education of Persons with Physical Disability, Special Education of Blind and Visually Impaired Persons, Speech and Language Therapy,Special Education of Persons with Hearing Impairment, Specific Learning Difficulties, and to education of people with multiple handicaps.
Special education counselling.
Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
Written exam

Attendance at education (90%). Check of knowledge.
Recommended literature
  • Vyhláška č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách. (v aktuálním a platném vydání)..
  • BENDOVÁ, P., JEŘÁBKOVÁ, K., RŮŽIČKOVÁ, V. (2006). Kompenzační pomůcky pro osoby se specifickými potřebami.. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • FISCHER, J., ŠKODA, J. (2008). Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a ociálním znevýhodněním. Praha: Triton.
  • Gilberg, Ch., & Peeters, T. (2008). Autismus - zdravotní a výchovné aspekty. Praha: Portál.
  • Jankovský, J. (2006). Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. Praha: Triton.
  • Lechta, V. (2002). Symptomatické poruchy řeči.. Praha: Portál.
  • Ludíková, L. (2005). Kombinované vady. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • LUDÍKOVÁ, L. RENOTIÉROVÁ, M. (2006). Speciální pedagogika. Olomouc: UP.
  • Monatová, L. (1998). Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido.
  • Müller, O. (2005). Terapie ve speciální pedagogice. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Novosad, L.:. Základy speciálního poradenství.. Praha: Portál, 2000.
  • Pipeková, a kol. (2006). Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido.
  • Reifová, S. (2007). Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál.
  • SLOWÍK, J. (2007). Speciální pedagogika. Praha: Grada.
  • Švarcová, I. (2006). Mentální retardace. Praha: Portál.
  • Thorová, K. (2006). Poruchy autistického spektra. Praha:Portál.
  • Vágnerová M. (2004). Psychologie handicapu. Praha Karolinum.
  • VÁGNEROVÁ, M. (2000). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
  • VALENTA, M., MÜLLER, O. a kol. (2009). Psychopedie. Praha, Parta.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Health Sciences Study plan (Version): Applied Physiotherapy (2019) Category: Health service 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter