Předmět: Přehled speciální pedagogiky

« Zpět
Název předmětu Přehled speciální pedagogiky
Kód předmětu HUM/AFA21
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vévodová Šárka, Mgr. Ph.D.
  • Petrová Naďa, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Základní orientace v edukačních strategiích. Senzorická postižení Poruchy hybnosti Mentální retardace Specifické poruchy učení. Poruchy chování. Kombinované vady.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Cílem předmětu je zprostředování základní orientace v edukačních strategiích uplatnitelných v rámci speciální pedagogiky s důrazem na problematiku senzorických postižení, poruch hybnosti, mentální retardace a kombinovaných vad u všech věkových kategorií.
Základní orientace v edukačních strategiích uplatnitelných v rámci speciální pedagogiky
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Absolvování seminářů a cvičení (90% účast). Ověření získaných znalostí a vědomostí.
Doporučená literatura
  • Vyhláška č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách. (v aktuálním a platném vydání)..
  • BENDOVÁ, P., JEŘÁBKOVÁ, K., RŮŽIČKOVÁ, V. (2006). Kompenzační pomůcky pro osoby se specifickými potřebami.. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • FISCHER, J., ŠKODA, J. (2008). Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a ociálním znevýhodněním. Praha: Triton.
  • Gilberg, Ch., & Peeters, T. (2008). Autismus - zdravotní a výchovné aspekty. Praha: Portál.
  • Jankovský, J. (2006). Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. Praha: Triton.
  • Lechta, V. (2002). Symptomatické poruchy řeči.. Praha: Portál.
  • Ludíková, L. (2005). Kombinované vady. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • LUDÍKOVÁ, L. RENOTIÉROVÁ, M. (2006). Speciální pedagogika. Olomouc: UP.
  • Monatová, L. (1998). Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido.
  • Müller, O. (2005). Terapie ve speciální pedagogice. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Novosad, L.:. Základy speciálního poradenství.. Praha: Portál, 2000.
  • Pipeková, a kol. (2006). Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido.
  • Reifová, S. (2007). Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál.
  • SLOWÍK, J. (2007). Speciální pedagogika. Praha: Grada.
  • Švarcová, I. (2006). Mentální retardace. Praha: Portál.
  • Thorová, K. (2006). Poruchy autistického spektra. Praha:Portál.
  • Vágnerová M. (2004). Psychologie handicapu. Praha Karolinum.
  • VÁGNEROVÁ, M. (2000). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
  • VALENTA, M., MÜLLER, O. a kol. (2009). Psychopedie. Praha, Parta.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických věd Studijní plán (Verze): Aplikovaná fyzioterapie (2019) Kategorie: Zdravotnictví 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní