Vyučující
|
-
Faber Edgar, prof. MUDr. CSc.
-
Papajík Tomáš, prof. MUDr. CSc.
-
Procházka Vít, prof. MUDr. Ph.D.
-
Mišelnická Jana, Mgr.
-
Bodnár Vojtěch, MUDr.
-
Hálek Jan, MUDr. Ph.D.
-
Turcsányi Peter, MUDr. Ph.D.
-
Wita Martin, MUDr.
-
Medová Nikola, Mgr. PhD.
-
Volková Vanda, MUDr.
-
Lasák Jakub, MUDr.
|
Obsah předmětu
|
Předmět se skládá z teoretické přípravy (3 hodiny), kde se studenti seznámí s a) principy komunikace v závažných klinických sitacích, základními doporučeními b) s právními apsekty sdělování nepříznivých zpráv v kontextu Zákona o zdravotních službách a c) budou přítomni prezentaci modelových komunikačních situací (video) a demonstrace komunikační praxe pomocí připravených (skutečných) scénářů jednotlivými lektory. V praktické části (3 hodiny) budou studenti trénovat nabyté znalosti a realizovat svůj komunikační potenciál v rozhovorech (dle přidělených klinických scénářů) ve dvojici s jiným studentem, kdy si vyzkoušejí jak roli pacienta, tak lékaře. Lektoři budou v roli porozovatelů a pomohou vést dialog dvojic. Závěrem hodiny bude debriefing jednotlivých rozhovorů a jejich strukturované hodnocení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
Cílem je poskytnout budoucím lékařům základní informace, doporučení a postupy v oblasti komunikace nejen v onkologické medicíně podle mezinárodních standardů. Účastníci se seznámí se základními komunikačními dovednostmi, s možnými reakcemi pacienta na nepříznivou zprávu, častými chybami v komunikaci lékař - pacient (příbuzný). Cílem předmětu je osvojit si základní komunikační techniky a ty si následně otestovat v modelových situacích (scénářích). Ve výuce budou zařazeny prvky active-learningu (flipped classroom) - očekává se aktivní příprava na předmět, bude kladen důraz na samostatnou práci a iniciativu studenta. Část výuky bude vedena v anglickém jazyce.
Po ukončení kurzu budou studenti schopni implementovat získané znalosti v v praktickém přístupu k nemocným.
|
Předpoklady
|
Dobré komunikační vlastnosti, dobrá znalost anglického jazyka (na úrovni nejméně B2 CEF Level, 80 bodů TOEFL nebo 6,5 bodů stupnice IELTS), participace na aktivním pojetí výuky. Samostudium základních pramenů před seminářem.
IN2/VCA22 a zároveň IN2/VCB22
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor, Systematické pozorování studenta
100 % účast na semináři i na cvičení, prezentace komunikačních dovedností během modelových rozhovorů (role-plays).
|
Doporučená literatura
|
-
Haškovcová, H. (2002). Lékařská etika. Praha: Galén.
-
Vymětal, J. (2003). Lékařská psychologie. Praha: Portál.
|