Vyučující
|
-
Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
-
Procházka Vít, prof. MUDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Kurz se bude skládat z úvodní teoretické přípravy, jež objasní přínos uměleckých aktivit pro rozvoj osobnosti a vysvětlí principy a úzdravný efekt umělecké exprese. Tematizován bude rovněž vztah mezi uměleckou tvorbou a rozvojem kreativity a komplexity uvažování lékaře. Umění bude představeno jako účinný prostředek redukce stresu, psychohygieny a prevence burn-out u zdravotnických profesionálů. Těžištěm kurzu budou praktické výtvarné aktivity doprovázené reflexí. Při organizaci výuky bude využita osvědčená forma workshopů, během nichž si studenti vyzkouší některé výtvarné techniky a prostřednictvím reflektivního dialogu budou umělecký zážitek proměňovat ve formativní zkušenost.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pracovní činnosti (dílny), Grafické a výtvarné činnosti
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je umožnit studentům LF UP tvůrčí uměleckou práci pod vedením zkušeného lektora v ateliérech Uměleckého centra UP. Moderní přístup ke vzdělávání studentů medicíny neopomíjí ani rozvoj jejich kreativity, tvůrčích schopností a empatie. Receptivní i expresivní zkušenost s uměním přinese budoucím lékařům hlubokou formativní zkušenost a ukáže jim umění jako zdroj poznání člověka a prostředek sebevyjádření. Přispěje k rozvoji osobnosti budoucího lékaře a jeho schopnosti nahlížet na člověka ve všech souvislostech, rozumět emocím a zvládat stres pomocí osvědčených metod umělecké výchovy, zvláště jejích reflektivních proudů (artefiletiky).
Po ukončení kurzu budou studenti schopni implementovat získané znalosti v v praktickém přístupu k nemocným.
|
Předpoklady
|
Průměrná znalost anglického jazyka, zkušenost (nadšení) pro uměleckou tvrobu je výhodou.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor portfolia studenta
Aktivní účast.
|
Doporučená literatura
|
|