Lecturer(s)
|
-
Konečný Petr, doc. MUDr. Ph.D., MBA
|
Course content
|
Techniques and methods of EMG assessment. The use of EMG in clinical practice, biofeedback. EMG assessment in patients.
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture, Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming)
|
Learning outcomes
|
Possibilities of electrophysiological objectification of neuro-muscular pathologies; result interpretation of needle electromyography for differential diagnostics of organic and functional neuro-musculoskeletal disorders and correlations to poly-EMG and posturography.
Upon completion of the course students will acquire a basic orientation in electrophysiological diagnostics.
|
Prerequisites
|
unspecified
|
Assessment methods and criteria
|
Dialog
100% attendance at practicals, active involvement
|
Recommended literature
|
-
& Kolářová, B. (2014). Počítačové a robotické technologie v klinické rehabilitaci: možnosti vyšetření a terapie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Keller, O. (1998). Elektromyografie: možnosti jehlové elektromyografie v diagnostice nervosvalových onemocnění. Praha: Triton.
-
Keller, O. (2004). Obecná elektromyografie: fyziologické základy a elektrofyziologická vyšetření se zvláštním zřetelem. Praha: Triton.
-
KLEIN-VOGELBACH, S. (1991). Therapeutic exercises in functional kinetics: analysis and instruction of individually adaptable exercises. New York: Springer-Verlag.
-
Kolářová, B. Přístrojové vyšetřovací metody k hodnocení pohybu v klinické praxi. Olomouc.
-
Krobot, A., Kolářová, B. (2011). Povrchová polyelektromyografie v klinické rehabilitaci. VUP Olomouc.
-
PERRY, J., BURNFIELD, M. J. (2010). Gait analysis: normal and pathological function.
-
Richards, J., Rome, K., & Selbie, S. (2008). Biomechanics in clinic and research: an interactive teaching and learning course. Edinburgh: Churchill Livingstone.
|