Předmět: Kreativní terapeutické činnosti a techniky

« Zpět
Název předmětu Kreativní terapeutické činnosti a techniky
Kód předmětu FYT/ETB06
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Gazdíková Johanka, Mgr.
  • Vyskotová Jana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Kreativní a výtvarné techniky v kontextu ergoterapeutické praxe. Úchopy, analýza, hodnocení - volba vhodného nástroje. Nastavení aktivity v závislosti na ergoterapeutickém vyšetření. Aplikace hrubé a jemné motoriky do výtvarně terapeutické aktivity. Rukodělné aktivity v ergoterapii. Malba a kresba v ergoterapii. Specifika kreativních a výtvarně terapeutických technik v závislosti na věkové skupině. Specifika kreativních a výtvarně terapeutických technik u vybraných diagnóz. Psychosociální aspekty v realizaci kreativních a výtvarně terapeutických aktivit. Prezentace a praktické ukázky studentů na zadaná témata. Celkový rozsah předmětu je 54 hodin, z toho 30 kontaktních a 24 nekontaktních.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Teoreticko - praktický předmět zaměřený na analýzu, hodnocení, výběr a aplikaci kreativních a výtvarně terapeutických technik vzhledem ke konkrétním potřebám klienta v ergoterapeutické praxi.
Studenti získají především praktické dovednosti v oblasti kreativních terapeutických technik a činností, které jsou nedílnou součástí především tzv. kondiční ergoterapie.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Aktivní účast na semináři, tvorba práce na zadané téma a její následná prezentace
Doporučená literatura
  • Cooper, C. (2007). Fundamentals of Hand Therapy. Clinical Reasoning and Treatment Guidelines for Common Diagnose sof the Upper Extremity. St. Louis: Mosby Elsevier.
  • Franková, V., Vyškovská, E. (2010). Manuál pro skupinovou práci se seniory s poruchami paměti. Praha: Maxdorf.
  • Chválková, D., Kristiníková, J. (2014). Terapeutické techniky v ergoterapii 1, 2. Ostrava: Ostravská univerzita.
  • Klivar, M. (2003). Ergoterapie mladistvých. Praha: Balt-East.
  • Klusoňová, E. Ergoterapie v praxi.
  • Krivošíková, M. (2011). Úvod do ergoterapie. Praha. Grada.
  • Pěkná, J. (1985). Tkalcovské techniky v cílené ergoterapii. Brno: Institut pro další vzdělávání středních zdravotnických pracovníků.
  • Šicková-Fabrici, J. (2008). Základy arteterapie. Praha, Portál.
  • Šindýlková, I. (1999). Práce s papírem. Praha: Institut výchovy a vzdělávání Ministerstva zemědělství ČR.
  • Tubbs, C., Drake, M. (2017). Crafts and creative media in therapy.
  • Vyskotová, J., Macháčková, K. Jemná motorika: Vývoj, motorická kontrola, hodnocení a testování.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických věd Studijní plán (Verze): Ergoterapie (2019) Kategorie: Zdravotnictví 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní