Předmět: Arteterapie

« Zpět
Název předmětu Arteterapie
Kód předmětu FYT/ETA51
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hutyrová Miluše, Mgr. Ph.D.
  • Vyskotová Jana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Pojetí arteterapie (historický kontext, terminologické vymezení, profese arteterapeuta, výzkumy a trendy v ČR a zahraničí). Přístupy v arteterapii na základě psychoterapeutických směrů. Kreativita, exprese a umění. Klient v arteterapeutickém procesu. Terapeut v arteterapeutickém procesu Specifika arteterapeutické práce s dětmi a dospělými. Individuální a skupinová práce. Arteterapeutický materiál (tradiční a netradiční). Arteterapeutická práce (faktory - tempo, množství, stáří, teplota). Celkový rozsah předmětu je 30 hodin, z toho 30 kontaktních a 0 nekontaktních.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
V předmětu Arteterapie budou posluchači seznámeni s pojetím arteterapie, její specifikací vůči psychoterapii, uměleckým terapiím i výtvarné výchově, s metodologickými východisky a uplatněním arteterapeutických přístupů v praxi. V rámci předmětu budou charakterizovány etapy vývoje arteterapie v historickém kontextu, jednotlivé arteterapeutické přístupy a role exprese, kreativity a umění v arteterapeutickém procesu. Důraz je kladen nejen na proces tvorby, formování vztahu mezi klientem a terapeutem, ale hlavně na využití tradičního (pastelky, pastely, barvy, hlína,?) i netradičního (noviny, dráty, nitě, látky, zbytkové předměty atd.) materiálu.
Studentům získají praktické poznatky z oblasti výtvarného umění a jeho vlivu na terapeutické intervence při práci s jedinci i z vývojového hlediska.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Aktivní účast na výuce, splnění prací na zadané téma.
Doporučená literatura
  • Goethe, J. Wolfgang. (2011). Smyslově-morální účinek barev. Fabula.
  • Kratochvíl, S. (2007). Základy psychoterapie. Praha: Portál.
  • LIEBMANN, M. (2005). Skupinová arteterapie : nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Praha: Portál.
  • PEROUT, Evžen. Arteterapie se zrakově postiženými.
  • RUBINOVÁ, J.A. (2008). Přístupy v arteterapii : teorie & technika. Praha: Triton.
  • ŠICKOVÁ - FABRICI, J. (2002). Základy arteterapie. Praha: Portál.
  • Úlehla, I. (2005). Umění pomáhat: učebnice metod sociální praxe. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
  • Valenta, M. (2007). Dramaterapie. Praha: Grada Publishing.
  • Von SCHLIPPE, A., SCHWIETZER, J. (2001). Systemická terapie a poradenství. Brno: Cesta.
  • Vybíral, Z., Roubal, J. (Eds.). (2010). Současná psychoterapie.. Praha: Portál.
  • VYMĚTAL, J. (1997). Obecná psychoterapie. Praha : Psychoanal. nakl.
  • Vymětal, J. (2007). Speciální psychoterapie. Praha: Grada Publishing.
  • Výrost, J., Slaměník, I. (2008). Sociální psychologie. Praha: Grada.
  • WATZLAWICK, Paul, BAVELAS, Janet Beavin a JACKSON, Don D. (2011). Pragmatika lidské komunikace: interakční vzorce, patologie a paradoxy. Brno: Newton Books.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických věd Studijní plán (Verze): Ergoterapie (2019) Kategorie: Zdravotnictví 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní