Předmět: Komunitní péče v ergoterapii

« Zpět
Název předmětu Komunitní péče v ergoterapii
Kód předmětu FYT/ETA39
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kučerová Marcela, Mgr. DiS.
Obsah předmětu
-komunita - základní terminologické vymezení a definice -organizace komunitní péče v České republice v oblastech sociálních služeb a domácí péče u vytýčených cílových skupin -úloha fyzioterapeuta a ergoterapeuta v sociálních službách a v domácím prostředí cílových skupin -transformace sociálních služeb -postavení fyzioterapeuta a ergoterapeuta v rámci interdisciplinární spolupráce -globální doporučení pro fyzickou aktivitu výše uvedených cílových skupin z pozice fyzioterapeuta a ergoterapeuta -hodnocení pohybových schopností u těchto cílových skupin v rámci pobytových služeb -ukázky pohybových aktivit a pomůcek

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty se základním terminologickým vymezením komunitní péče a spektrem výkonů realizovaných ergoterapeutem v rámci domácí i institucionální péče. Předmět bude cílen zejména na možnosti péče o osoby seniorského věku, osoby s mentálním a kombinovaným postižením. Dále předmět poskytuje informace o základních doporučeních pro pohybové aktivity u těchto cílových skupin.
Studenti jsou seznámeni s možnostmi komunitní péče u vytýčených cílových skupin a spektrem výkonů realizovaných z pozice fyzioterapeuta a ergoterapeuta v komunitní péči.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Aktivní účast ve výuce, vypracování seminární práce na zadané téma.
Doporučená literatura
  • Canadian Physical Activity Guidelines.
  • Exercise & Physical Activity. Your Everyday Guide from the National Institute on Aging at NIH.
  • Interpreting the UK physical activity guidelines for older adults (65+).
  • Journal of Physical Activity Research.
  • Physical Activity: Community Strategies.
  • The national guidelines on physical activity for Ireland.
  • The Power of Trails for Promoting Physical Activity in Communities.
  • Youth Physical Activity: The role of communities.
  • Bártlová, S. (2009). Komunitní ošetřovatelství pro sestry: učební text pro sestry v komunitní péči. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů.
  • Brown, D. (2010). Promoting Physical Activity: A Guide for Community Action. IL: Human Kinetics.
  • CURRIN, Michelle Sarah PATTERSON, Hannah McGHEE, Pim KUIPERS. Embedding Socio-Behavioral Frameworks in Community Rehabilitation: Evaluation of a Service Change Program. Physical & Occupational Therapy In Geriatrics 34:2-3, pages 141-154.
  • Dagmar Dvořáčková. (2012). Kvalita života seniorů v domovech pro seniory. Praha 7.
  • Dana Klevetová, Irena Dlabalová. (2008). Motivační prvky při práci se seniory. Praha.
  • Filip Dosbaba, Dagmar Křížová, Martin Hartman a kol. (2021). Rehabilitační ošetřování v klinické praxi. Praha.
  • Hanzlíková A. (2004). Komunitné ošetrovateľstvo. Martin: Osveta.
  • Hugo Přibyl. (2015). Lidské potřeby ve stáří. Praha 4.
  • KAHLMEIER, Sonya et al. (2015). National physical activity recommendations: systematic overview and analysis of the situation in European countries.
  • LANGSTAFF Caryn et al. (2015). Enhancing community-based rehabilitation for stroke survivors: creating a discharge link.
  • Libuše Čeledová, Zdeněk Kalvach, Rostislav Čevela. (2016). Úvod do gerontologie. Praha.
  • Lucie Procházková, Kateřina Sayoud Solárová et al. (2014). Speciální andragogika. Brno.
  • Martina Hrozenská, Dagmar Dvořáčková. (2013). Sociální péče o seniory. Praha.
  • Milan Valenta, Jan Michalík, Martin Lečbych a kol. (2018). Mentální postižení. Praha.
  • Oldřich Müller a kol. (2014). Terapie ve speciální pedagogice. Praha 7.
  • PATE, Russel, R. a David M. BUCHNER. (2014). Implementing Physical Activity Strategies.
  • Pelclová, J. Pohybová aktivita v životním stylu dospělé a seniorské populace České republiky.
  • Rahl, R. L. (2010). Physical Activity and Health Guidelines: Recommendations for Various Ages, Fitness Levels, and Conditions from 57 Authoritative Sources.
  • Seifert B. (2004). Primární péče, praktické lékařství. Praha: Karolinum.
  • THOMAS, Jerry R., Jack K. NELSON a Stephen J. SILVERMAN. (2015). Research Methods in Physical Activity.
  • WHO. Global Recommendations on Physical Activity for Health.
  • Zdeněk Kalvach, Alice Onderková. (2006). STÁŘÍ Pojetí geriatrického pacienta a jeho problémů v ošetřovatelské praxi. Praha 5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických věd Studijní plán (Verze): Ergoterapie (2019) Kategorie: Zdravotnictví 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní