Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Úvod do problematiky, vymezení pojmů. Mozek, funkce mozkové kůry, mozkové hemisféry. Kognitivní funkce a jejich poruchy. Ergoterapeutické vyšetření, testování kognitivních funkcí. Terapie a možnosti reedukace kognitivních funkcí. Kognitivní deficit u různých druhů onemocnění (CMP, RSM, DMO, kraniotrama, m. Parkinson, mentální retardace). Multidisciplinární spolupráce, spolupráce s rodinnými příslušníky. Tvorba materiálů pro individuální a skupinovou terapii. Celkový rozsah předmětu je 54 hodin, z toho 30 kontaktních a 24 nekontaktních.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Zabývá se oblastí kognitivních funkcí a poskytuje přehled v problematice kognitivních poruch. Seznamuje studenty s možnostmi diagnostiky a testování v dané oblasti, a také současně s možnostmi terapie či reedukace kognitivních poruch. Cvičení jsou zaměřena prakticky na práci se standardizovanými testy a aplikace ergoterapeutických postupů u pacientů s kognitivními deficity.
Po absolvování předmětu bude student schopen provádět základní vyšetření kognitivních deficitů, navrhnout vhodné terapeutické prostředky a provádět terapii zaměřenou na výcvik kognitivních funkcí ve spolupráci s ostatními odborníky.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
FYT/ETB01
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Písemný test
Úspěšné absolvování všech seminářů a praktických cvičení. Prezentace na zadané téma, písemná forma zkoušení získaných znalostí a dovedností.
|
Doporučená literatura
|
-
Holczerová, V., Dvořáčková, D. Volnočasové aktivity pro seniory.
-
Koukolík, F. (2012). Lidský mozek [funkční systémy, norma a poruchy]. Praha: Galén.
-
Kulišťák Petr. (2003). Neuropsychologie. Praha.
-
Pfeiffer, J. Neurologie v rehabilitaci.
-
Preiss, M., Křivohlavý, J. (2009). (2009). Trénování paměti a poznávacích schopností. Praha: Grada.
-
Suchá, J. (2012). Cvičení paměti pro každý věk: testy na paměť a logiku. Praha: Portál.
-
Válková, L. (2015). Rehabilitace kognitivních funkcí v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada.
|