Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Postura: Vertikalizační, rovnovážné a posturální motorické funkce. Neuromechanika a neurofyziologie. Posturální aktivita a reaktivita. Motorika axiálního systému: Funkční synergie posturálně - lokomočních a posturálně -respiračních funkcí. Kineziologie respirační motoriky: Kinematika bránice a ostatních dýchacích svalů. Patofyziologie dýchání. Klinické aplikace. Lidská bipední lokomoce: Vývojové souvislosti, evoluce, ontogeneze a postnatální vývoj lokomočních funkcí. Klinické a experimentální možnosti analýzy a terapeutického ovlivnění lokomočních funkcí. Kineziologie a ergonomie účelových pohybových funkcí: ADL, profese a sport. Funkční a morfologické kategorie speciální kineziologie: Pohybový segment, kinematické řetězce, funkčně významná pohybová spojení. Funkční a morfologické kategorie speciální kineziologie: Pohybový segment, kinematické řetězce, funkčně významná pohybová spojení. Speciální kineziologie páteře: Vývoj, biomechanika, klinické aplikace. Speciální kineziologie ramenního pletence: Vývoj, biomechanika, klinické aplikace. Speciální kineziologie lokte a ruky: Vývoj, biomechanika, klinické aplikace. Speciální kineziologie pánevního pletence: Vývoj, biomechanika, klinické aplikace. Speciální kineziologie kolenního kloubu: Vývoj, biomechanika, klinické aplikace. Speciální kineziologie hlezna a nohy: Vývoj, biomechanika, klinické aplikace. Celkový rozsah předmětu je 55 hodin, z toho 26 kontaktních hodin a 29 nekontaktních.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
Výstupy z učení
|
Holistické chápání člověka v rehabilitaci poruch motoriky. Motorika axiálního systému, funkční propojení s motorikou dýchání. Elektrofyziologické a zobrazovací metody v kineziologii. Posturografie. Funkční klasifikace a hierarchie pohybů.
Student využije teoretické znalosti v klinické aplikaci jednotlivých terapeutických principů u konkrétních nemocných.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Aktivní účast na výuce, úspěšné absolvování průběžných a závěrečných testů, vypracování vlastních projektů průběžně během výuky.
|
Doporučená literatura
|
-
Bronstein, A. M., Brandt, T., & Woolacott, M. (Eds.). (2004). Clinical disorders of balance, posture and gait. London: Edward Arnold.
-
CALVERT, G., SPENCE, Ch., STEIN, E. B. The handbook of multisensory processes.
-
Frost, R. (2013). Applied Kinesiology: A Training Manual and Reference Book of Basic Principles and Practices. Berkeley: North Atlantic Books.
-
Latash, M. (1998). Progress in motor control. Champaign: Human kinetics.
|