Lecturer(s)
|
-
Daniel Ladislav, prof. PhDr. Ph.D.
-
Štěpánek Pavel, prof. PhDr. Ph.D.
-
Zapletalová Jana, doc. PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
1. Basic terminology - work with paintings, sculptures, Morelli´s method 2. The structure of a catalogue entry 3. Original - copy - replica - fake 4. Usage of scientific methods 5. How to work with a UV lamp, understanding x-ray images 6. Analysis of colours and material composition 7. Computer reflectography - dating methods
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture, Demonstration
|
Learning outcomes
|
Art connoisseurship. The course is accompanied by a seminar demonstrating connoisseurship on concrete examples. Gain a sense of art quality and authenticity of work, ability to observe authorship, the era of origin and material composition.
Sense for art quality and authenticity of work, ability to observe authorship, era of origin and material composition.
|
Prerequisites
|
The basic knowledge of the History of Art.
|
Assessment methods and criteria
|
Oral exam
Oral exam.
|
Recommended literature
|
-
Brandi, C. Teorie restaurování, Praha 2000..
-
Hégr, M. Technika malířského umění. Praha 1941..
-
Hégr, M. Výstavba obrazu z výtvarného hlediska. Praha 1944..
-
Kadeřávek, F. Geometrie a umění v dobách minulých. Praha 1935..
-
Petr, F. Malířské techniky. Fresko, sgrafito, malba klihová, kaseinová, temperová, nátěry zdí, polychromie, zlacení, stucco lustro a imitace mramorů. Praha 1926..
-
Slánský, B. Malířský materiál I-II. Praha 1953..
-
Slánský, B. (1976). Technika v malířské tvorbě. Praha.
-
Teissig, K. Technika kresby. Praha 1986..
-
Volavka, V. Jak vzniká socha. Praha 1956..
-
Volavka, V. Malba a malířský rukopis. Úvod do studia malířského rukopisu. Praha 1939..
-
Volavka, V. Malířský rukopis. Praha 1953..
|