Přednášky uvádí do základních pojmů teorie tvorby a vnímání malířského díla v minulosti i současnosti. Na praktických příkladech seznamuje studenty s principy lineární, barevné, kompoziční, prostorové, výrazové a materiálové výstavby obrazu a s malířskými znakovými prostředky.
Přehled o základních pojmech teorie tvorby a vnímání malířského díla od antiky do 20. století a o principech lineární, barevné, kompoziční, prostorové, znakové a materiálové výstavby obrazu.
|
Písemná zkouška
Docházka nejméně 80%. Úspěšné vykonání písemného testu. Test bude obsahovat a) znalosti z přednášek, b) znalosti povinné literatury. Povinná literatura: Ernst Hans Gombrich, Příběh umění, Praha 1990 (a pozdější vydání). Taťána Petrasová - Rostislav Švácha (edd.), Dějiny umění v českých zemích 800-2000, Praha 2017, všechny obrázky zobrazující malby a níže texty: oddíl I, kapitoly: 37, 39, 48, 49, 57, 58, 104, oddíl II, kapitoly: 119, 120, 122, 123, 128, 132, 134, 135, 152, 157, oddíl III, kapitoly: 173, 188, 199, 201, 206, 207, 212, 214, 220, 226, 228. Rozšiřující literatura: František Kadeřávek, Perspektiva. Příručka pro architekty, malíře a přátele umění, Praha 1922. Karel Teissig, Technika kresby, Praha 1986. Bohuslav Slánský, Technika malby. Malířský a konservační materiál I-II, Praha 1953-1956. Jiří Dvorský (ed.), Dějiny českého výtvarného umění. Od počátků renesance až do závěru baroka, II/1, Praha 1989. Petr Ingerle, Příběh perspektivy. Dějiny jedné ideje. Od renesance k modernímu umění a myšlení, Brno 2010. Leon Battista Alberti, O malbě. O soše, Praha 1947. Ivan Vaněček, Nástěnné malby, Praha 2000. Vojtěch Volavka, Malba a malířský rukopis. Úvod do studia malířského rukopisu, Praha 1939. Milan Togner (ed.), Kroměřížská obrazárna. Katalog sbírky obrazů arcibiskupského zámku v Kroměříži, Kroměříž 1998. Ladislav Daniel - Olga Pujmanová - Michal Soukup - Milan Togner (ed.), Olomoucká obrazárna I. Italské malířství 14. -18. století z olomouckých sbírek, Olomouc 1996.
|
-
Andrea Pozzo. (1693). Perspectiva Pictorum et Architectorum I?II. Roma.
-
Bohuslav Slánský. (1953). Technika malby. Malířský a konservační materiál I?II. Praha.
-
František Kadeřávek. (1922). Perspektiva. Příručka pro architekty, malíře a přátele umění,. Praha.
-
Hégr, M. Technika malířského umění. Praha 1941..
-
Hégr, M. Výstavba obrazu z výtvarného hlediska. Praha 1944..
-
Ivan Vaněček. (2000). Nástěnné malby. Praha.
-
Kadeřávek, F. Geometrie a umění v dobách minulých. Praha 1935..
-
Karel Teissig. (1986). Technika kresby. Praha.
-
Leon Battista Alberti. (1947). O malbě. O soše. Praha.
-
Petr, F. Malířské techniky. Fresko, sgrafito, malba klihová, kaseinová, temperová, nátěry zdí, polychromie, zlacení, stucco lustro a imitace mramorů. Praha 1926..
-
Petr Ingerle. (2010). Příběh perspektivy. Dějiny jedné ideje. Od renesance k modernímu umění a myšlení. Brno.
-
Petr Ingerle. (2010). Příběh perspektivy. Dějiny jedné ideje. Od renesance k modernímu umění a myšlení. Brno.
-
Slánský, B. (1976). Technika v malířské tvorbě. Praha.
-
Teissig, K. Technika kresby. Praha 1986..
-
Volavka, V. Malba a malířský rukopis. Úvod do studia malířského rukopisu. Praha 1939..
|