Vyučující
|
-
Michalčáková Jana, Mgr. Ph.D. et Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: 1. Úvod do teorie restaurování. Restaurování a památková péče, historické a zeměpisné odlišnosti. 2. Historik umění v resturátorském procesu. 3. Současné zásady restaurování a památkové péče. 4. Počátky dějin restaurování. Památka a umělecké dílo v antické době. 5. Počátky dějin restaurování. Památka a umělecké dílo ve středověku. 6. Vincenc Kramář v kontextu evropských restaurátorských škol. 7. Památková péče v pojetí Václava Wagnera v evropském kontextu. 8. Vatikánská muzea a Kabinet přírodovědných výzkumů. Moderní restaurování Sixtinské kaple. 9. Lombardská a toskánská škola restaurování: Giovanni Sécco Suardo a Ulisse Forni. 10. Vývoj a současný stav restaurování ve Francii: od Roberta Picaulta k současné teorii a praxi. 11. Restaurování ve Spojeném království: James Wyatt e John Ruskin. 12. Současná italská teorie restaurování: ISCR římský institut restaurování a Cesare Brandi. 13. Evropské charty restaurování a mezinárodní oborové instituce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Cíle předmětu: poskytnout studentům dějin umění v magisterském studijním programu ucelený pohled na komplexní situaci vzniku a vývoje evropských národních restaurátorských škol a teorií restaurování a analyzovat české restaurátorské školy v mezinárodním kontextu, objasnit vývoj jednotlivých škol na pozadí historických, politických a zeměpisných okolností. V rámci předmětu jsou představeny současné zahraniční instituce a instituce s mezinárodní působností, které se zabývají jak teorií, tak i restaurátorskou praxí, evropské charty restaurování a jejich teoretická východiska. Na příkladech s praxe jsou představeny vybrané restaurátorské zásahy a jejich koncepční východiska.
Studenti získají ucelený pohled na komplexní situaci vzniku a vývoje evropských národních restaurátorských škol a teorií restaurování, který rozšíří jejich schopnosti analyzovat české restaurátorské školy v mezinárodním kontextu.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Test prověřující znalosti odpřednášené problematiky; vypracování písemné práce na zadané téma.
|
Doporučená literatura
|
-
Alexander Auf der Heyde. (2014). Il Friuli e il suo patrimonio artistico negli scritti di Rudolf Eitelberger vn Edelberg: questioni di metodo e politiche della tutela. Udine.
-
Alois Riegl, Ivo Hlobil. (2003). Moderní památková péče. Praha.
-
Bulletin UHS. (2014). Minulost a přítomnost české restaurátorské školy.
-
CERR. (2006). Carte, risoluzioni e documenti per la conservazione ed il restauro. Pisa.
-
Cesare Brandi. (2000). Teorie restaurování. Kutná Hora.
-
Ivo Hlobil. (2008). Na základech konzervativní teorie české památkové péče: výbor z textů,. Olomouc.
-
John Ruskin. (1848). The seven lamps of architecture. London.
-
Marco Ciatti. (2009). Appunti per un manuale di storia e di teoria del restauro. Firenze.
-
Maurizio De Luca. (2016). Verita nascoste sui muri dei Maestri, Michelangelo, Raffaello, Perugino, Pintoricchio e gli altri in Vaticano. Roma.
-
Max Dvořák. (2004). Katechismus památkové péče. Praha.
-
Salvador Mu?oz Vi?as. (2015). Současná teorie konzervování. Pardubice.
-
Václav Wagner. (2005). Umělecké dílo minulosti a jeho ochrana. Praha.
|