Předmět: Teorie restaurování v evropském kontextu

« Zpět
Název předmětu Teorie restaurování v evropském kontextu
Kód předmětu DVU/TRVEK
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Michalčáková Jana, Mgr. Ph.D. et Ph.D.
Obsah předmětu
Tematické okruhy: 1. Úvod do teorie restaurování. Restaurování a památková péče, historické a zeměpisné odlišnosti. 2. Historik umění v resturátorském procesu. 3. Současné zásady restaurování a památkové péče. 4. Počátky dějin restaurování. Památka a umělecké dílo v antické době. 5. Počátky dějin restaurování. Památka a umělecké dílo ve středověku. 6. Vincenc Kramář v kontextu evropských restaurátorských škol. 7. Památková péče v pojetí Václava Wagnera v evropském kontextu. 8. Vatikánská muzea a Kabinet přírodovědných výzkumů. Moderní restaurování Sixtinské kaple. 9. Lombardská a toskánská škola restaurování: Giovanni Sécco Suardo a Ulisse Forni. 10. Vývoj a současný stav restaurování ve Francii: od Roberta Picaulta k současné teorii a praxi. 11. Restaurování ve Spojeném království: James Wyatt e John Ruskin. 12. Současná italská teorie restaurování: ISCR římský institut restaurování a Cesare Brandi. 13. Evropské charty restaurování a mezinárodní oborové instituce.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Cíle předmětu: poskytnout studentům dějin umění v magisterském studijním programu ucelený pohled na komplexní situaci vzniku a vývoje evropských národních restaurátorských škol a teorií restaurování a analyzovat české restaurátorské školy v mezinárodním kontextu, objasnit vývoj jednotlivých škol na pozadí historických, politických a zeměpisných okolností. V rámci předmětu jsou představeny současné zahraniční instituce a instituce s mezinárodní působností, které se zabývají jak teorií, tak i restaurátorskou praxí, evropské charty restaurování a jejich teoretická východiska. Na příkladech s praxe jsou představeny vybrané restaurátorské zásahy a jejich koncepční východiska.
Studenti získají ucelený pohled na komplexní situaci vzniku a vývoje evropských národních restaurátorských škol a teorií restaurování, který rozšíří jejich schopnosti analyzovat české restaurátorské školy v mezinárodním kontextu.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Test prověřující znalosti odpřednášené problematiky; vypracování písemné práce na zadané téma.
Doporučená literatura
  • Alexander Auf der Heyde. (2014). Il Friuli e il suo patrimonio artistico negli scritti di Rudolf Eitelberger vn Edelberg: questioni di metodo e politiche della tutela. Udine.
  • Alois Riegl, Ivo Hlobil. (2003). Moderní památková péče. Praha.
  • Bulletin UHS. (2014). Minulost a přítomnost české restaurátorské školy.
  • CERR. (2006). Carte, risoluzioni e documenti per la conservazione ed il restauro. Pisa.
  • Cesare Brandi. (2000). Teorie restaurování. Kutná Hora.
  • Ivo Hlobil. (2008). Na základech konzervativní teorie české památkové péče: výbor z textů,. Olomouc.
  • John Ruskin. (1848). The seven lamps of architecture. London.
  • Marco Ciatti. (2009). Appunti per un manuale di storia e di teoria del restauro. Firenze.
  • Maurizio De Luca. (2016). Verita nascoste sui muri dei Maestri, Michelangelo, Raffaello, Perugino, Pintoricchio e gli altri in Vaticano. Roma.
  • Max Dvořák. (2004). Katechismus památkové péče. Praha.
  • Salvador Mu?oz Vi?as. (2015). Současná teorie konzervování. Pardubice.
  • Václav Wagner. (2005). Umělecké dílo minulosti a jeho ochrana. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Dějiny výtvarných umění (2015) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -