Vyučující
|
-
Daniel Ladislav, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Linie a kresba ve struktuře malířského díla 2. Lineární konstrukce prostoru v obraze 3. Barva, barevná škála a vztahy mezi barvami 4. Barevné kontrasty: typologie a historické příklady 5. Barevná konstrukce prostoru v obraze 6. Kompozice malířského díla: barevné, světelné a lineární kompoziční prvky 7. Kompozice malířského díla: historické příklady frekventovaných typů kompozic 8. Malířský rukopis 9. Základní materiálová struktura obrazu v dějinách malířství 10.Vnímání obrazu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Přednáška uvádí do základních pojmů teorie tvorby a vnímání malířského díla od antiky do 20. století, uzkazuje na praktických příkladech principy lineární, barevné, kompoziční, prostorové, znakové a materiálové výstavby obrazu a orientuje k vnímání malířských znakových prostředků.
Přehled o základních pojmech teorie tvorby a vnímání malířského díla od antiky do 20. století a o principech lineární, barevné, kompoziční, prostorové, znakové a materiálové výstavby obrazu.
|
Předpoklady
|
Splnění předchozích předmětů.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Znalost vyložené problematiky, obohacené o studium z doporučené literatury. Účast studenta na seminářích.
|
Doporučená literatura
|
-
Hégr, M. Technika malířského umění. Praha 1941..
-
Hégr, M. Výstavba obrazu z výtvarného hlediska. Praha 1944..
-
Kadeřávek, F. Geometrie a umění v dobách minulých. Praha 1935..
-
Petr, F. Malířské techniky. Fresko, sgrafito, malba klihová, kaseinová, temperová, nátěry zdí, polychromie, zlacení, stucco lustro a imitace mramorů. Praha 1926..
-
Slánský, B. (1976). Technika v malířské tvorbě. Praha.
-
Teissig, K. Technika kresby. Praha 1986..
-
Volavka, V. Malba a malířský rukopis. Úvod do studia malířského rukopisu. Praha 1939..
|